7 C
Sundsvall
onsdag, maj 21, 2025

Pawel Korpulinski – svensk mästare och tvåfaldig mästare i DMP

Vinnaren i PRO klassen i DMP 2024 blev Pawel Korpulinski som även var svenska mästare 2017. Pawel är född i Polen och familjen flyttade till Sverige runt 2010 till västgötska Sollebrunn utanför Alingsås. Under uppväxten spenderades mycket tid i simulatorer och bilspel, något som skulle visa sig vara en viktig aspekt när han började tävla i drifting. I simulatorerna var det viktigt att köra mjukt och jämnt med få onödiga rörelser på ratt och pedaler. Denna körstil översatte Pawel till verkligheten och det har gett bra resultat under hans karriär.

Vi börjar runt tio år tillbaka i tiden då Pawel genomförde sin första säsong i drifting-SM. Året var 2015 när han lyckades få till en pallplats på Sundsvalls deltävling. Han var i top4 även på deltävlingen på Gelleråsen men den avbröts så i och med sin kvalplats blev han där fyra.

Satsningen fortsatte i serien även det efterföljande året. Pawel hade i de första deltävlingarna gjort riktigt bra i från sig med två vinster och en tredjeplats, men åkte ut i top16 i finalen. Enligt honom så var anledningen till detta en miss när stegen skapades. Pawel delade samma bästa kvalpoäng med en annan förare men hade en bättre andra runda. Trots det fick den andra föraren en högre placering i stegen. I top16 så fick denna förare en bye run, vilket då Pawel skulle fått om han haft denna placering som hade garanterat honom en plats i top8 och vinst i mästerskapet. Pawel i sin tur åkte ut i top16 och slutade då fyra i mästerskapet på grund av de dubbla poängen som delades ut i finalen. När protest lämnades in hänvisades det till att protesttiden gått ut.

Med ny energi och beslutsamhet inledde Korpulinski säsongen 2017 med en vinst i anrika Påsksladden på Elmia i Jönköping. SM-serien höll en riktigt bra nivå den säsongen med deltävlingar på bland annat Sturup Raceway och Gröndal Arena och en stor bredd i startfältet med många hungriga toppförare. Pawel bestämde sig tidigt att inget skulle glida honom mellan fingrarna denna gång. Allt klaffade och på SM finalen på Mantorp Park kunde Pawel titulera sig som svensk mästare i drifting då han har dubbelt medborgarskap.

Även 2018 var det fokus på att fightas i SM-serien där Johan Andersson var den främsta konkurrenten. Battlesen var tajta, jämna och respektfulla mellan de två förarna. Denna säsong föll till Johans fördel och Pawel fick med sig ett SM-silver hem från finalen på Sundsvall Raceway.

Parallellt med SM så hade Pawel med team testat på DMEC med en inledning 2015 på finalen i Torun. Då kördes DMEC tillsammans med den då populära Drift Allstars serien. Tävlandet i DMEC blev mer frekvent och första hela säsongen i serien genomfördes 2018.

Då allt mer fokus vart på internationellt tävlande flyttade Pawel till Polen 2017 och startade där en verkstad utanför Warszawa som bygger och underhåller driftingbilar åt förare. Företaget heter Mapadama och har haft hand om flera bilar inom DMEC. Att bo i Polen är av logistiska skäl en fördel om man tävlar i Drift Masters då det har historiskt varit en bra centrumpunkt att utgå ifrån.

DMP
Foto: Adam Kwiatkowski @kwiatkowski.art

Om vi vänder blicken mot DMP där Pawel numera kan titulera sig tvåfaldig mästare. Serien fick ett rejält ansiktslyft 2023 då DMEC-föraren Kuba Przygonski gick in som promotor med en rad samarbetspartners under vingarna, en av dem Red Bull. Med Kubas erfarenhet visste han vad förarna ville ha ut av en serie och skapade således en. Pawel anser att DMP är Europas bästa nationella serie tack vare detta omtag. Serien ställer upp mycket för förarna men med detta kommer motkrav för att skapa en professionell inställning till serien. Man ska hålla sig till reglementet, hålla tidschemat och vara allmänt väl förberedd runt tävlingarna. Detta gör DMP till en bra grogrund för ambitiösa förare som har siktet på DMEC.

Pawel är övertygad om att för att lyckas på den här nivån krävs ett välfungerande team samt en mycket väl underhållen bil som är på en teknisk nivå som de bästa inom Drift Masters. Även däckreglementet är det samma i de båda serierna så förutsättningarna vid körning blir väldigt lika mellan serierna och tränar förarna under likvärdiga förhållanden. Vill man vara med i toppen krävs ett bra team som kan underhålla bilen och förebygga tekniska fel. Man som förare skall också kunna kommunicera till teamet om vilka inställningar som behöver göras för att anpassa bilen till den aktuella banan under rådande förhållanden.

DMP
Foto: Adam Kwiatkowski @kwiatkowski.art

Pawels säsong 2024 var överlag bra. Han lyckades vinna kvalet tre av fyra gånger. En inledande fjärde plats på första deltävlingen följdes av en tredjeplats på andra. För att verkligen sätta spiken i kistan så vanns de resterande två deltävlingarna och titeln som mästare i DMPs PRO-klass var i hamn.

2025 års säsong ligger ännu i planeringsfasen. Teamet är inte helt säkra på om det blir en bred satsning på både DMP och DMEC eller om det bara blir en av serierna. Anledningen till detta är att det i DMEC är sju deltävlingar utspritt över Europa (Italien-Spanien-Finland-Irland-Lettland-Tyskland-Polen). Med bara de tre första deltävlingarna inräknat så skulle teamekipaget behöva köra cirka 1250 mil.

Denna artikel rundar av förarporträtten i DMP för denna gång. Passa också på att läsa våra tidigare artiklar om serien. Samtliga finns samlade på denna länk: https://motorsportmagasinet.se/category/drifting/dmp/

I nästa artikel i serien blickar framåt mot årets säsong.

Text: Mattias Laago
Foto: Robban Strandberg, Mattias Laago
Adam Kwiatkowski @kwiatkowski.art

Följ oss gärna

1,810FansGilla
1,690FöljareFölj
115PrenumeranterPrenumerera
Mattias Laago
Mattias Laago
Videograf och skribent som varit aktiv inom motorsporten sedan 2004. Brinner för att förmedla känslan från eventen.

Related Articles

Våra Sociala Medier

1,810FansGilla
1,690FöljareFölj
115PrenumeranterPrenumerera
spot_img

Senaste artiklarna