Tidigare i MotorsportMagasinets artikelserie om Driftingowe Mistrzostwa Polski så har fokus legat bakåt i tiden men nu är det dags att kika mot den kommande säsongen i mästerskapet. Vilka banor serien skall genomföras på, tekniska nyheter och fram för allt, vilka svenska förare vet vi skall satsa på mästerskapet 2025.

Deltävlingarna blir fyra till antalet likt säsongen 2024 där Slomcyn är först ut i midsommarhelgen i juni följt av Katowice och Kielce under sommaren innan finalen på Tor Poznan i slutet av september. En ganska kompakt säsong som avgörs inom ungefär ett tre månaders intervall. Detta ställer krav på en bra logistik och att snabbt kunna åtgärda eventuella haverier så att man inte tvingas stå över en tävling och därmed blir distanserad i poängställningarna.
Hur ser det ut på svenskfronten i mästerskapet? Viktor Andersson, Philip Nawrocki och Viktor Wettemark vidare i mästerskapet efter deras premiärsäsonger.

Viktor Andersson siktar på att göra bättre än förra säsongen då han kom på en fin sjätteplats i mästerskapet. Femteplatsen hade han kunnat bärga om det inte hade varit för ett misstag i första deltävlingen. Han är taggad på att ge toppen i mästerskapet en riktig match.

Philip Nawrocki siktar på en topp tio placering. I år kom teamet på en 16:onde plats och då stod teamet över första deltävlingen samt kastade in handduken efter kvalet på sista deltävlingen så en klart rimlig målsättning från teamet.

Viktor Wettemark har ett mål i sikte och det är vinst och i denna sport är ingenting omöjligt om man kommer väl förberedd till varje tävling och kör lite bättre än konkurrenterna.
Av det vi har hört så får trion sällskap av Michel Hamwy som gör en satsning på DMP parallellt med SM, samt rutinerade Christian Erlandsson som på nytt satsar på en internationell serie efter åren i DMEC.

Anledningen till att Michel Hamwy med team satsar på DMP är i grunden att de vill ta nästa steg i sin utveckling och mäta sig med de bästa i Europa. De ser denna serie som extremt konkurrenskraftig och den kommer ge teamet chansen utvecklas både på och vid sidan av banan. Tanken är att köra den M140i som användes under årets RM-serie, som nu finjusteras till perfektion.

Christian Erlandsson som är en av de mer rutinerade förare vi har inom svensk drifting om man ser till internationellt tävlande gör ett satsning på serien efter ett mellanår med tävlande på nationell nivå. Teamet är ett väloljat maskineri som vet vad som krävs för att tävla på en internationell nivå så de blir definitivt att räkna med i mästerskapet.
Mästerskapet består av flera klasser där våra svenska förare har kört i PRO klassen. En nyhet i seriens instegsklass, Semi PRO, är att däckleverantören Extreme som levererar det officiella DMP däcket kommer med en ny sammansättning detta år. Däcket heter EXTREME V2 DMP SEMI-PRO och är framtaget för att vara mer hållbart, vara lagom greppigt, allt för att skapa en så jämn klass som möjligt samt hålla priserna nere för de tävlande. Däcket kommer finnas i både 17 och 18 tum.

Det går rykten om att seriearrangören kommer sätta in en engelsktalande speaker på livestreamarna efter många påtryckningar från publik världen över som inte har möjlighet att följa eventen på plats.
Detta är vad vi på MotorsportMagasinet hört om 2025 än så länge. Det kan säkert finnas anledning att återkomma till mästerskapet innan första deltävlingen i 2025 års säsong som går av stapeln om ungefär fyra månader. Vi får även se om någon från MotorsportMagasinet kommer vara på plats på någon av deltävlingarna i serien.
Text: Mattias Laago
Foto: Dennis Flink, Henrik Andersson
Adam Kwiatkowski @kwiatkowski.art
Michał Staniszewski @mishka_s10i_photography