Ni har kanske sett de gula avlånga “puckarna” som sitter monterade på taken på bilarna i bland annat Driftmasters, OIDC, EDC med flera. Puckarna ingår i systemet Wally som är ett telemetrisystem ägt och utvecklat av Race Data Labs från Austrailen. Systemet är ett system som loggar bilarnas rörelse i 3D på banan och var till en början tänkt att vara ett stödsystem för bedömarna men har även testats som en ersättare till bedömarna.

MotorsportMagasinet har intervjuat Michael Vernuccio som är en av skaparna av systemet på Race Data labs som beskriver systemet i mer detalj. Läs hans ord här nedan.
Systemet är baserat på specialutvecklad hårdvara som vi placerar på bilarna. De gula antennerna (nodes) är konstruerade från grunden av oss och är i huvudsak enheter som samlar in 3D-positionsdata och som skickar telemetridata till vår server via en radiolänk. Systemet har utvecklats under många år och vi har fortfarande ett aktivt team som arbetar med ytterligare förbättringar.
I dagsläget arbetar vi med positionsdata som har en noggrannhet på 1 cm. Backendservern bearbetar datan och med hjälp av baninformationen (som vi samlar in innan evenemanget startar) kan vi bygga en komplett 3D-miljö som visar fordonets rörelse på banan och funktioner som clipping points, zoner och väggar. Eftersom miljön finns i vår 3D-motor kan vi tillämpa olika analyser ovanpå detta lager, t.ex. närhet till andra fordon, väggar osv.
Vi har också en analysmotor som ger statistik på hög nivå om bilens rörelse genom banan, till exempel medelhastighet, vinkel, acceleration, driftvinkel, hastighet till vinkel med mera. Hela systemet är utformat för att ge bedömarna, förare och publik ytterligare information som inte kan fångas upp på annat sätt. Denna extra information kan hjälpa domare att fatta mer korrekta beslut, hjälpa förare/team att identifiera förbättringsområden och ge fans insyn i sina favoritförares körningar som de aldrig har sett förut.
Systemet är utformat för att vara självförsörjande och helt oberoende av annan infrastruktur (som t.ex. mobilnät). Vi kan ansluta systemet till lokala nätverk eller internetnätverk om det finns tillgängligt för att publicera frontend till användarna. Vi kan till och med köra det helt utan batteri i några timmar för fjärruppsättningar.
Wally har använts vid många tävlingar och responsen från tävlingspersonal, bedömare och förare har varit fantastisk. Bedömare har i många fall ändrat sina beslut efter att ha granskat data från Wally. Förare som skulle ha skickats hem i förtid på grund av felaktiga beslut har fortsatt fått tävla. Att låsa upp dessa data inom sporten har redan gett fantastiska resultat.
Analysfilm från Jocke Andersson & Ørjan Nilsen i Driftmasters.
Bl.a. kunde man följa resultaten live under pågående tävling i OIDC. Detta gav tittarna en möjlighet att i realtid se bilarnas hastighet, vinkel, position i zoner och hastighet.
Vi har utformat systemet så att det är tillräckligt flexibelt för att kunna användas vid alla tävlingar, inte bara vid de stora evenemangen. Vi har använt Wally-systemet från gräsrotsevenemang på vår lokala bana till evenemang på internationell nivå.
Eftersom vi är flexibla kan vi skala upp eller ner systemets funktioner för att tillgodose nästan alla budgetar och tävlingstyper. Teamet på Race Data Labs är alla passionerade driftingförare, och vårt mål med Wally-systemet är att förbättra driftingsporten med insiktsfulla data.
Hur kommer bedömningen av driftingen i framtiden att se ut?
Kommer vi att ha automatiserade AI-bedömare eller kommer vi att fortsätta med dagens mänskliga bedömare men med tekniken som stöd?
Wally och liknande system är här för att stanna men vi kommer nog bara att hitta systemen i högre serier som DMEC, FD eller liknande. Kostnaderna och administrationen är i dagsläget på tok för stor för att kunna försvaras för mindre serier. Oavsett så kommer tekniken att fortsätta utvecklas och så länge man använder systemet som ett rent hjälpmedel och inte en ersättare av bedömarna tror jag att vi går mot en positiv utveckling av sporten. Systemen är inte bara till hjälp för bedömarna utan kommer även att kunna ge feedback till team och förare på en mycket högre nivå än det vi har idag, kombinera data från wally med data man får från sin datalogger i bilen och man har 100% koll på alla variabler under sin repa.
Ur publiksynpunkt så ser jag flera fördelar, dels för oss DÖPar (drift överintresserad person) så är det kul att kunna gräva i statistiken och kunna se meter för meter hur våra förare placerar bilen på banan, vilken vinkel dom har och hur dom fyller zonerna. Det kommer även att kunna vara till nytta för ny publik som i framtiden kommer att kunna få tillgång till resultat och poäng på ett mycket snabbare sätt än idag.
Text: Robban Strandberg
Video/Foto: Race Data labs