
Alla kanske inte har hört sagan om mannen som gick till skräddaren med en bit tyg för att sy sig en rock. Den senaste tiden börjar man undra om STCC inte börjar likna den gamla folksagan där det bara blir mindre och mindre kvar av tygbiten och slutligen blev det ingenting alls.
Idag släppte SBF och STCC en pressrelease om att serien tar ännu ett pausår.
“Paus för STCC 2025 I december månad 2024 meddelade STCC:s promotor att de inte skulle fortsätta sin verksamhet med klassen. Som ägare av bilsportens SM-tecken föll ansvaret för mästerskapet på Svensk Bilsport, som sedan promotorns beslut sett över förutsättningarna för 2025 tillsammans med team och arrangörer. – Vi har undersökt förutsättningar för STCC 2025 men insett att det inte finns tillräckligt med tid för att göra ett så pass bra 2025 som ett Racing-SM förtjänar. Därav tar vi i stället sikte på att mästerskapet ska komma tillbaka starkare 2026, säger Anna Nordkvist VD för Svensk Bilsports bolag. Ett startfält med totalt 12 bilar från tre olika team var planeringen för 2025. Sex av bilarna drivs av Exion Racing. – Vi som team tycker självklart det är tråkigt att STCC pausas 2025, men vi har full förståelse för beslutet med tanke på ekonomin och världsläget som har satt sina tydliga spår. Samtidigt är vi sporrade av hur samtliga involverade har kämpat väldigt hårt de senaste åren, så som team, promotor, utvecklare, arrangörer och Svensk Bilsport. Det gör att vi håller blicken högt och ser fram emot en omstart av STCC 2026, säger Kevin Engman, teamchef för Exion Racing. PWR Group som under åren skördat stora framgångar i mästerskapet ser även de att ett omtag av serien är rätt alternativ nu. – PWR Group har investerat betydande resurser under många år för att elektrifiera Racing-SM och skapa en starkare plattform och affärsmodell för svensk racing. Att pausa mästerskapet är ett svårt men nödvändigt beslut för att säkerställa en hållbar och långsiktig framtid. Vi ser fram emot att fortsätta vårt arbete och bidra till en ännu starkare comeback 2026, där innovation, underhållning och sportslig kvalitet står i fokus, säger Micke Jansson, CEO PWR Group och får medhåll från Brinkteamet. – Den racing vi bjöd på under 2024 var en av de bästa vi sett på länge. Tiden blev dock för knapp för att få till ett starkt mästerskap med en ny promotor inför 2025. Oavsett så är vi övertygande om att detta är rätt väg att gå och ser fram emot STCC 2026, säger Tobias Brink, från Brink Motorsport som avgick med segern i teammästerskapet 2024. Arbetet framåt mot säsongen 2026 startar nu. – Vi ska ta ett omtag om svenskt racingmästerskap. Vi behöver sätta en strategi och en plan framöver, likt det vi gjort med Rally-SM, avslutar Anna Nordkvist.” |
Är detta slutet för STCC eller lyckas dom klösa sig tillbaka om några år?
Har alla turer runt problemen med elbilarna obotligt skadat serien?
Personligen tror jag inte att bristen av en ny promotor är det enda problemet STCC står inför i framtiden. Faktum kvarstår att den stora massan av publiken saknar mullret från högvarviga förbränningsmotorer och bara ett fåtal tycker att övergången till elbilar är framtiden för sporten. “Vill jag höra en elmotor som åker runt kan jag stirra på robotdammsugaren hemma” Fick jag till svar när jag frågade vad några i publiken tyckte om elbilen som testades på Mantorp för ett par år sedan.
Fler och fler sportgrenar som tagit steget över till elbilar har antingen floppat helt eller återgått till sina rötter efter en prövoperiod där både team och publiken uteblev. Vi får hoppas att nästa STCC inte blir ännu en flopp som TTA-tiden blev.
Nu när STCC tagit ännu ett sabbatsår, borde man kanske inte överväga att riva upp hela konceptet med rötterna och göra om hela serien för att kunna locka ett större startfält? Borta är tiden när vi fick se Volvo, Ford, Nissan och andra bilmärken som satsade 110% på att använda racingen som en marknadsföringsplatform. Dit kommer vi aldrig att återvända så länge som bilföretagen ser motorsport som något fult man inte vill förknippas med. Kanske kommer det en tid då alla “trädkramare” lämnat marknadsavdelningarna och den nya generationen inser att motorsport är en lysande plattform för vidareutveckling av fordon och att vinna på banorna säljer mängder med bilar i bilhallarna. Ännu en gång så blev det bara en tummetott.
Länk till sagan om Mäster skräddare för alla er som är under 50 hittar ni här.
Text: Robban Strandberg
Foto: Cyan Racing media centre