5 C
Sundsvall
söndag, april 20, 2025

Kevin Brunberg, Axel Hildebrand – Volvobröder i två länder

Solen skiner och i garaget utanför Boxholm doftar det kaffe och kanelbullar. Här jobbar Kevin och teamet på med det numera klassiska ”blå skåpet”. Dock försvinner mer och mer av ursprungsbilen för varje år då den är i konstant utveckling. Dessutom byggs nu en ny utgåva av bilen i England som Kevin är involverad i.

Brunberg

Kevin behöver ingen närmare presentation. Han är som förare mycket synlig på sociala medier där han har en stor följarskara som på ett öppet sätt får vara en del i vardagen inom teamet och vara nära kämpandet under tävlingarna på ett onyanserat sätt. Detta koncept har byggts upp under ungefär tio år inom hans driftingkarriär.

Grundtanken med säsongen är att köra några utvalda fristående tävlingar och event. Först ut är Påsksladden på Elmia i påsk följd av Chicago Drift i Lahtis dit teamet är inbjudna. Tävlingen samlar den finska eliten, med förare som Lauri Heinonen, Juha Rintanen, Jarkko Jyhlä och en del toppförare från andra länder. Även en hel del andra vassa svenska förare kommer stå på startlinjen nionde och tionde maj och slåss om de stora prispengarna. Tävlingen har enligt Kevin hela konceptet med bra förare, en bana som bjuder in till bra battles, prispengar och mycket publik.

Efter detta event så är tanken att köra Gatebil eventen på Mantorp och kanske Tyskland. Teamet trivs på Gatebil. Mycket folk, många fans och en avslappnad känsla genom hela helgen.

Brunberg

Bilen genomgår nu stora förändringar i garaget. Under förra säsong drogs teamet med en del tekniska utmaningar med bland annat servopumparna. Dessa är nu två till antalet för att öka kapaciteten vid snabba styrutslag, vilket förhoppningsvis skall minska risken för problem. På motorsidan har motorerna setts över och nu testas en mindre turbo. Detta för att bredda registret och inte vara beroende av antilagsystemet, Det kommer påverka toppeffekten i motorn men Kevin och motorbyggaren Dennis Modig tror att konceptet kommer vara vinnande i längden.

Brunberg

Det kanske mest visuella på bilen är nu att antalet kevlarpanelar har ökat i antal. Nu inväntas framdörrarna för att komplettera karossen. Numera är det kevlar från fronten till aktern. Detta hjälper naturligtvis till att sänka vikten men också göra bilen mer anpassad för tajta banor så att zonerna kan fyllas i sin helhet. Här har Jonas Franzén i Jönköping varit en stor stöttepelare med hans stora intresse för att gjuta karosspaneler i det intressanta materialet. För att kröna allt så kommer bilen ha en ny och fräsch livery till Påsksladden.

Brunberg

Kevin konsulterar i ett bilbygge i England, där Axel Hildebrand bygger en nästan identisk 745:a som Kevins, en 2.0 kan man säga. Det blir likadana paneler, hjulupphängningar, bakaxel och så vidare i detta bygge. Här är Kevins stora kunskap mycket viktig för Axel för att kunna bygga ett fungerande chassie på kort tid. Med dagliga kontakter vrids och vänds på utmaningar i byggandet. Detta har både varit roligt och hjälpsamt enligt Axel.

Axel bodde i Linköping tills han flyttade till England 1996. Han jobbar där på ett företag tillsammans med sin far Anders som tillhandahåller bland annat smörjmedel, racebränsle och bilvårdsprodukter till stora delar av den europeiska marknaden.

Hildebrand
En rendering av det färdiga engelska skåpet tillsammans med teamets Kevlar-Corvette.

Axel var ute efter att bygga en ersättare till hans tävlingsbil, en Nissan S14 som numera ägs av Dave Egan. Grundtanken var att bygga något annorlunda och med en samma motorkoncept som teamet använt i deras Corvette nämligen en 1000-hästars trippel Wankel. Valet föll på en Volvo, vilket är ungefär så annorlunda det kan bli.

Hildebrand

Den tänkta premiären för bilen är planerad till Goodwood Festival of Speed dit Axel är inbjuden. Där kommer han dela bana med bland annat James Deane. Enligt de båda Volvobröderna så finns det tankar om att försöka förena dessa två bilar på en och samma bana i Sverige någon gång i framtiden vilket skulle vara en riktigt kul och uppseendeväckande. Bygget av bilen kan följas via Axels sociala medier där han heter Axel.turbo.

Brunberg

På frågan om vad för bil som skulle kunna ersätta Volvon i garaget så drar Kevin lite på smilbanden. ”En RTR Mustang är drömmen, men det vore fränt att montera en T6:a i den istället. Det vore galet.” Vi får se vad framtiden har att ge helt enkelt.

Text: Mattias Laago
Foto: Mattias Laago, Axel Hildebrand

Följ oss gärna

1,802FansGilla
1,584FöljareFölj
116PrenumeranterPrenumerera
Mattias Laago
Mattias Laago
Videograf och skribent som varit aktiv inom motorsporten sedan 2004. Brinner för att förmedla känslan från eventen.

Related Articles

Våra Sociala Medier

1,802FansGilla
1,584FöljareFölj
116PrenumeranterPrenumerera
spot_img

Senaste artiklarna