Svenska Bilsportförbundet, eller SBF som vi oftast säger. Denna organisation är det högsta bestämmande organet inom just svensk motorsport, över dem finner vi Riksidrottsförbundet, men i denna artikel så kommer vi titta lite på SBF och dess uppbyggnad.
Läs mer: Organisationen SBFLite historik: Svenska Bilsportförbundet (SBF), grundat 1936, är den nationella organisationen för bilsport i Sverige. SBF samlar och organiserar alla bilsportklubbar och tävlingar i landet och arbetar för att främja och utveckla motorsporten på alla nivåer. Förbundet är ansvarigt för att skriva regler, utbilda funktionärer och arrangera nationella och internationella tävlingar.
Varje år håller Svenska Bilsportförbundet ett förbundsmöte. Där medverkar landets föreningar och i en demokratisk process tillsätts den styrelse som ska leda förbundet det kommande året. Förbundsmötet för 2025 hålls den 13 april på Scandic Star, Sollentuna
Nuvarande styrelse är:
Ordförande Roger Engström
Vice Ordförande Ninna Hansson Engberg
Ledamot 1 Fredrik Wakman
Ledamot 2 Peggy Dicksdotter Hermansson
Ledamot 3 Pontus Sandell
Ledamot 4 Tony Ring
Det finnes en ledamotsplats till men den är just nu vakant.
Hur styrs då förbundet?
På nationell nivå så leder Svenska Bilsportförbundet, (SBF) bilsporten i Sverige. SBF:s medlemskap i FIA innebär dock att internationella regler gäller i de grenar där det finns internationella tävlingsregler. Därutöver utfärdar SBF kompletterande regler för rikstäckande mästerskapstävlingar, samt regler och rambestämmelser för övriga tävlingar.
Alla tolkningsfrågor avseende SBF-regler avgörs av förbundsstyrelsen. Vid behov är sportgrensutskott, kommittér och berörda kanslifunktioner rådgivande vid regeltolkningen.
Sen har vi disktriktnivå med Specialidrottsdistriktsförbund (SDF), dessa leder bilsporten inom respektive distrikt. SDF utfärdar kompletterande regler för distrikts- och lokala tävlingar inom de ramar som SBF föreskrivit.
Nästa nivå är lokal nivå, där föreningarna ansvarar för att verksamheten, som genomförs i föreningarnas regi sker enligt gällande regler, och inom de ramar som föreskrivits av högre instanser såsom Distriktet eller SBF nationellt.
Hur stort är förbundet? Det finns 12 distrikt, 406 föreningar som i sin tur har mer än 110 200 medlemmar. 14500 förarlicenser samt 24200 utbildade och licensierade funktionärer (2023 års statistik)
Som ni säkert får en känsla av, förbundet är en väldigt stor apparat som ska rullas framåt. Så hur sköts kontakten med förbundet? Det finns ett kansli som har till uppgift att vara tillgänliga för frågor om licenser, medlemskap osv, till sin hjälp finns det 4 st Sportgrenskoordinatorer. Dessa personer har till uppgift att fungera som en rådgivande länk mellan förbundet och de olika utskotten.
Varje sportgren har sedan ett utskott som jobbar direkt mot sin egna sport.
Dessa är: Bilcross, Bilorientering, Crosskart, Dragracing, Drifting, Enkel bilsport, Esport, Folkrace, Historisk bilsport, Karting, Racing, Radiostyrd bilsport, Rally, Rallycross och backe.
Om vi då tittar på driftingutskottet som är en av sportgrenarna vi följer extra hårt, så finner vi Lars Schödén som Ordförande, Jenny Lindström som Ledamot 1, Klas Halvarsson är Ledamot 2. Kopplat till detta utskott är Magnus Krokström som sportgrenskoordinator.
Utöver allt detta så driver också SBF ett antal helägda bolag:
SBF bolag:
Svenska Bilsportförbundet
Svensk Bilsport AB, SBAB
Rally Sweden AB
Swedish Motor Sport Challenge AB, SMSC
Swedish Racing Car Championship AB, SRCC
Detta var en övergripande artikel om strukturen i Svenska Bilsportförbundet, det finnes en hel del nivåer man kan fördjupa sig i. Men en sådan artikel skulle snabbt bli till en bok i storlek.
Text: Henrik Andersson
Bilder: Dennis Flink, Henrik Lindberg