10 C
Sundsvall
onsdag, juni 16, 2021

Premiär i Formula D i helgen

Nu är det äntligen dags för världens bästa driftingserie att köra igång; Formula Drift i USA.

Fjolårsmästaren Vaughn Gittin Jr, här med 2013 års upplaga av RTR Mustang

Road Atlanta i Braselton, Georgia är platsen och intresset är naturligtvis stort för att se en indikation på hur årets serie kommer att se ut.

Fjolårsmästaren Vaughn Gittin Jr kommer till start med samma Ford Mustang RTR som förra året och detsamma med teamkamraten Chelsea DeNofa. Båda har varit tydliga med att man går efter principen: ”If it works, don’t mess with it!”. Kommer säkert att bli starka i hela serien.

Vårt nordiska hopp Fredric Aasbø har förberett sig väl och hans team Papadakis Racing har presenterat en ny livery för bilen. Förra året var den svart och gul, i år svart och guld. Fredric hade några ojämna resultat förra året, delvis förklarade av fjolårets mycket märkliga kvalregler och en del otur. Trots det lyckades han bärga en fjärdeplats. Vi hoppas på en säsong med stolpe in för Fredric som har några andraplatser i serien sedan han tog sin mästartitel 2015.

Förutom Fredric har vi en nykomling i form av Simen Olsen, en ung norrman som satsar friskt. Simen har låtit bygga två Toyota GR Supra, där en kommer att gå i Formula Drift Pro och en kommer att gå i Europa. Från början var planen att köra i FD Prospec, men av okänd orsak, troligen att bilen var något överspecad för Prospec, blev det istället Pro. Vi hoppas att klivet inte blir för stort för Simen och att han får året på sig att lära sig FD och kanske göra bra resultat under kommande säsonger.

Vi känner igen många namn i startlistan och det är säkert att årets serie kommer att bli stentuff. Adam LZ har köpt en enorm fastighet till alla sina projekt men kommer till start i FD enlig plan. Odi Bakchis är med, och har utökat med en extra bil i Prospec. Chris Forsberg, Dai Yoshihara, Michael Essa, Justin Pawlak, Matt Field och Ryan Tuerck är inga duvungar precis.

Kvalet kommer att ha ett något nytt format i år, med knockout qualifying. Här kommer de efter det första åket 8 sämst placerade förarna att få köra ett andra åk för att ranka dem inom gruppen. Övriga kör bara ett kvalåk. Det andra kvalåket kan inte ge en förare en bättre plats än den gruppen som kör andra åket.

Exempel: Om 28 förare kör kvalrunda 1, så går åtta förare till kvalåk två. Övriga 20 rankas efter första åket. Om plats 20 efter första åket har exempelvis 83 poäng och en förare i åk 2 får 100 poäng, så blir denne på plats 21, dvs bäst i gruppen om åtta förare som kör andra åket. Han kan dock inte ta en plats av en förare som placerade sig redan efter första åket. Den här formen av kval gäller om det finns 23 förare eller mer som kör kvalet.

Livestream finns att tillgå med kval natten mellan fredag och lördag med början 01.30 svensk tid. Topp 32 lördag kväll 21.45 och Topp 16 till final natten mellan lördag och söndag med början kl 01.00.

Text: Christer Hägglund
Foto: Abigail Baker, licensierad under Creative Commons BY-SA 3.0

Christer Hägglund
Fotograf och skribent som under åren 2017-2020 arbetat med drifting, men gärna fotograferar och skriver om de flesta grenar. Utgår ifrån Sundsvall och har Sundsvall Raceway och Mittsverigebanan som hemmabanor.

Related Articles

Våra Sociala Medier

609FansGilla
302FöljareFölj
41PrenumeranterPrenumerera
- Advertisement -spot_img

Senaste artiklarna