Efter att ha vunnit på banan men uteslutits från finalerna i efterhand under lördagen, fick regerande STCC-mästaren Robert Dahlgren revansch när han vann söndagens deltävling under den elektriska premiären av STCC 2024 i Göteborg.
STCC skrev racinghistoria under helgen när mästerskapet blev först i världen som elektrifierat nationellt touring car-mästerskap på Head 2 Head-banan mellan Ullevi och Scandinavium i hjärtat av Göteborg.
– Andra gången gillt. Det blev en revansch i dag. Vi fick vara starka hela tiden och byggt upp till det här. När ingenjören är tyst på radion, då vet jag att det är tight. Jag gjorde en justering på bromsarna i slutet, och jag tror det var det som avgjorde det. Helgen har vart en berg-och-dalbana, och det passar väl bra när vi är nära Liseberg, säger Robert Dahlgren.
Finalen blev en repris från lördagen där CUPRA Sweden – PWR-föraren Robert Dahlgren i sin CURPA Born ställdes mot Brink Motorsports Jimmy Eriksson i en Tesla Model 3. Robert Dahlgren säkrade segern i det andra finalheatet med 13 hundradels marginal.
– Det är surt just nu, men vi tar med oss bra poäng den här helgen och det får vi vara nöjda med. Jag har haft en bra känsla hela dagen, så det var surt att förlora med så små marginaler. Det är ett långt mästerskap, men det här är en bra början, säger Jimmy Eriksson.
Jimmy Eriksson, som även säkrade sin första pole position i STCC tidigare under söndagen, lämnar premiärhelgen som mästerskapsledare med sex poängs marginal till Robert Dahlgren.
Exion Racings Ola Nilsson säkrade sin andra raka pallplats i STCC-debuten med en Volkswagen ID.3. Den regerande Porsche Carrera Cup Scandinavia-mästaren åker från Göteborg som tabelltrea. Därmed var tre team i tre olika bilar representerade på pallen.
– Jättekul, en fantastiskt rolig helg. Jag tycker vi har presterat bra och teamet har gjort ett fantastiskt jobb. Vi har haft bra kval och bra race, kul med två pallplatser, säger Ola Nilsson.
Brink Motorsport-föraren Mikael Karlsson slutade fyra i den andra deltävlingen i Göteborg efter att ha utmanat Jimmy Eriksson ända in på mållinjen i deras semifinal. Tesla-föraren är fyra poäng bakom Ola Nilsson i mästerskapet.
Tobias Brink visade bra fart under inledningen söndagen, efter att ha kämpat med att få till känslan i sin Tesla Model 3 under gårdagen. Brinks segerambitioner stoppades av Robert Dahlgren i semifinalen. Calle Bergman (BMW), Viktor Gustavsson (VW) och Anton Marklund (CUPRA) rundade av topp åtta.
I teammästerskapet hade Brink Motorsport en stark premiärhelg och leder mästerskapet med 23 poäng över CUPRA Sweden – PWR. Exion Racing VW är trea, 37 poäng bakom Brink Motorsport.
Premiären i Göteborg och Ullevi kantades av ihärdigt regn under hela helgen. Men lagom till söndagens final kom solen fram.
– En väldigt blöt helg. Vi hade givetvis önskat bättre väder, vem hade inte gjort det. Men jag är ändå nöjd med helgen som helhet. Jag tror att det var många som trodde att vi inte skulle komma till start överhuvudtaget, men nu har vi gjort premiären för elektriska STCC och visat att Head-2-Head konceptet är här för att stanna. Vi har haft tre andra städer på besök i helgen, och har redan möten på gång för att planera vart kommande stadsevent ska äga rum, säger Micke Bern, VD för STCC.
– Vi har dessutom inte haft några tekniska problem med bilarna i helgen trots en intensiv försäsong med begränsat antal tester, ett styrkebesked. Nu ser vi fram emot tävlingen på Ljungbyheds Motorbana där vi kommer att köra våra första tävlingar i klassiskt sprint race-format!
Text: STCC
Foto: Andreas Helgesson, STCC