13 C
Sundsvall
måndag, september 27, 2021

Succé för Kjula Dragway 2.0

Säsongspremiären på Kjula Dragway blev inget annat än succé.

Uttrycket ”Det regnar aldrig på Kjula” visade sig vara en sanning helt utan modifikation denna nystart. Flygvapnets ingenjörer visste vart de skulle placera ut sina krigsflygfält under början av 60-talet. 

Av 152 anmälda ekipage kom 144 till start och 800 tidkort producerades innan helgen var över. Det bjöds på allt från rytande prostreet bilar som fick marken att vibrera till ettriga junior dragsters och allt där emellan. Detta kryddat med alla de olika klasserna för motorcykel som Kjula erbjuder.

Att Ronnie Palmsäter och Börje Thunman, ägare och arrangörer, tillsammans med sina medarbetare från hela Sverige, har ett väloljat maskineri med många års erfarenhet av dragracing  kommer inte som någon överraskning för de som varit där. Trots jättemanövern att flytta hela apparaten från södra delen av Eskilstuna flygplats drygt 2km långa landningsbana till den norra delen fungerade det mesta riktigt bra. Självklart förekom det en del småproblem under helgen, vilket är ofrånkomligt när allt är nytt, både för arrangör och förare, men några timslånga jättesaneringar eller andra avbrott var det inte tal om. 

Kjula dragway själva skriver så här på sociala medier:

” En helt oförglömlig helg för oss!

 En del var skeptiska och tvivlande, men ni lät oss ändå göra ett försök och vi tror att vi lyckades rätt bra. Det finns saker att förbättra och många av er har lämnat bra och konstruktiv kritik som vi tar åt oss av.

Tillsammans gör vi det här till ett ställe att längta efter. Där vi kan umgås tillsammans och göra det vi älskar mest! ”

Helt ny banpreparering gjorde nog en del osäkra på hur pass bra grepp det fanns och vilka inställningar som skulle sättas, men banpersonalen hade gjort ett gediget jobb och kommer så att göra hela säsongen. En dragracingbana är ju lite som en surdeg, den behöver matas, i det här fallet med gummi från varma däck. Sedan finns det alltid de som skyller dåliga inställningar på banans beskaffenhet, det är en del av racingen oavsett om det är rally, drifting eller dragracing. 

Med ett nytt depåområde, som är rejält mycket större än tidigare, så fanns kanske en oro att den där klassiska och gemytliga Kjula känslan skulle försvinna. En oro som visade sig vara helt obefogad. Skillnaden är att det har blivit lite mer plats och ett jämnare flöde från depå till upline och vidare tillbaka till sin plats i depån efter körd repa.

Med Kjula-känslan menas att det inte bara är själva racingen som står i fokus, det har sedan starten för cirka 15 år sedan jobbats mycket på att skapa en välkomnande atmosfär runtomkring. Man ska ha kul och umgås. Det ska inte spela någon roll om du har en verktygslåda i skuffen och sover i baksätet eller rullar in med en racebuss med alla bekvämligheter du kan tänka dig, alla är lika välkomna och alla ska ha lika kul. Det är kärleken till dragracing som är det centrala. Sen att tidkorten som produceras är en kvittens på allt blod, svett, och skinnflådda knogar man lagt ner på sitt ekipage hör ju förstås till. Varje milisekund som kapas kan generera glädjeyttringar utöver det vanliga.

Nästa tävling är redan om mindre än 2 veckor, den 12-13 juni. En vild gissning ger att startfältet kommer öka ytterligare. En och annan Streetweek Sweden 2021 förare kan vi nog också förvänta oss att se på upline. Kjula dragway är både start och mål för denna tävling. Dragracing-Sveriges svar på Vasaloppet om man så vill.

Tävlingens yngsta deltagare med sina 7 år var Elvira Hall.

Ronnie Palmsäter får frågan om vad man ska kunna förvänta sig framöver och han svararde så här:

Glädje! Man ska ha roligt och vilja komma tillbaka. Det ska vara upplevelse att besöka Kjula Dragway 2.0.

Med lättnader i Covid-19 restriktionerna hoppas undertecknad att publik, om än ett begränsat antal, kan följa kommande tävlingar på plats. Att höra ljudet, känna dofterna, vibrationerna i marken och bara insupa atmosfären när man går runt i depån och spanar in alla bilar och motorcyklar mellan reporna är snudd på obligatoriskt minst en gång i livet. 

Resultat och tider finns på www.dragracing.eu

Kjulas hemsida: www.kjuladragway.se

Text: Henrik Lindberg
Foto: Henrik Lindberg

Related Articles

Våra Sociala Medier

1,220FansGilla
550FöljareFölj
78PrenumeranterPrenumerera
- Advertisement -spot_img

Senaste artiklarna