5 C
Sundsvall
fredag, maj 23, 2025

Svensk deltagare på startlinjen i Oman

Vi är lite över en månad in på 2025 och det första internationella driftingmästerskapet för säsongen skall avgöras. Det är dags för Oman International Drift Championship att avgöras genom tre deltävlingar i Oman, varav den första på Muscat driftarena avgjordes den 30-31 januari.

Mästerskapet har i år lockat till sig cirka 50 förare från 18 länder som skall slåss i tre kategorier: International, Middle East / North Africa och National.

Arkivbild EDC 2022 – Ahmed Daham, en av de stora stjärnorna från regionen

Inom den internationella kategorin ses några återkommande namn i startlistan så som Sebastian Fontijn, Clint Van Oort, Benediktas Cirba, Ahmad Daham, Nasser Al Harbali och Ali Makhseed som vann mästerskapet 2023. Ytterligare tillskott i serien fås genom ett antal förare från den ryska serien RDS. Detta mixas med ett stort antal lokala förare från regionen som vill mäta sina krafter och visa upp sina färdigheter för en stor internationell publik. Alla dessa ingredienser borgar för ett häftigt mästerskap.

Arkivbild EDC 2022 – bilen som Linus Joensuu kör i OIDC 2025

Sverige representeras denna deltävling av Linus Joensuu. Han och brodern Victor testade på serien förra året med sina E92:or. Detta år sitter Linus bakom ratten i en lånad bil. Han har fått lägga vantarna på Nasser Al Harbalis Nissan 350Z som nu agerar träningsbil åt Nasser. Bilen är dock ingen dålig bil utan den besitter både fart och fäste i nivå med de bättre i regionen.

Linus beskrev känslan inför tävlingen som mycket god. Att det alltid är lika kul och trevligt att komma till OIDC. Han stod inför att lära sig en ny bil med nya däck och förutsättningar. Även motorn skiljer sig från de raka BMW-sexor han vant sig vid inom sporten då den är i V-formation och med ytterligare två cylindrar.

Inför torsdagens kval så var det ett par förare som var mer stressade än de andra. Chris Brady var en av dem som fick sin nybyggda Nissan S15 avlastad på banan ett par timmar före det var dags att kvala då frakten av bilen blivit försenad. Inte optimalt då den viktiga träningen uteblev. Han tog sig dock vidare genom en stabil insats.

OIDC
Arkivbild OIDC 2024 – Ahmed Al-Amri

Kvalet avlöpte på ett bra sätt. Banan var följsam och nivån på förarna tycktes både vara jämnare och bättre än tidigare säsonger.

Top tre i kvalet blev:
1 – Ahmed Al-Amri
2 – Clint Van Oort
3 – Matskevich Kiryl

Hur gick det då för Linus? Jo, han låg på en 20:de plats efter första rundan och slutade på en 27:de plats och fick med sig en biljett in i top32.

Linus skriver, ”Tyckte kvalet kändes bra. Hittade in skapligt fort in i bilen.
Första repan var lite vinglig men ville bara sätta poäng på tavlan så jag visste att jag var med. Men den andra repan så tänkte jag att jag skulle vara lite mera aggressiv och det lönade sig med lite mer poäng så det var skönt.”

Fredagens battles skulle visa sig bli tuffa för många där några av förarna visade att deras tävlingsnerver behövde justeras till lite efter en del misstag under top 32:an. Detta kan också bero på att värmen i asfalten sjunkit något under eftermiddagen och fästet kommit tillbaka. Hanteras inte detta med justeringar så blir bilarna snabbt svårkörda vilket kunde ses vid ett flertal tillfällen.

Linus ställdes i top 32:an mot Ali Makhseed från Kuwait som kvalade in som sexa i stegen. Makhseed är således ingen lätt motståndare att möta i Oman. Då Linus alla redan varit i regionen och tävlat denna säsong i det emiratiska mästerskapet så har de två mötts, så de visste var de hade varandra. Alis fart och commitment var mycket hög och Linus kämpade bra men fick se sig själv utslagen. Linus kommer nu lämna över stafettpinnen till brodern Victor för deltävling två och tre i mästerskapet.

Linus beskriver sin framfart i battlet, ”Jag fick en tuff top 32 då jag fick möta Ali Makhseed som har vunnit det här mästerskapet ett flertal gånger så jag gav allt jag kunde med den bil jag körde och dom däcken jag hade, men det var en rolig battle och tyckte att jag gjorde bra ifrån mig i en ”raggarbil”.”

Många battles var mycket tajta under stegen och vi som följde livestreamen kunde delvis få ta del av det digitala analysverktyget som bedömarna använder som hjälp vid bedömningen. Sensorer som monteras på taket på bilarna registrerar position, hastighet, vinkel och dylikt och omvandlar detta till en nästan tv-spelslik grafik som bedömarna kan utnyttja för att göra korrekta beslut. Vi på MotorsportMagasinet kommer att gräva lite mer i dessa digitala hjälpmedel som börjar bli tillgängliga för sporten.

Sverigeaktuelle Nasser Al Harbali som är en av regionens snabbaste förare kom till tävlingen med sin nya bil. En Karbon-kevlar Nissan 370Z. Han är alltid en förare som antingen gör väldigt bra ifrån sig eller kör bort sig. I denna tävling var det det senare då han snurrade bort sig i top 16. Han är anmäld med sin DMEC-tävlade Nissan S13 i Påsksladden på Elmia som går av stapeln 18-20 april i Jönköping.

Arkivbild OIDC 2024 – Ali Makhseed vinnare av deltävling 1 OIDC 2025

På prispallen stod till slut en trio av olika nationaliteter.

1 – Ali Makhseed, Kuwait
2 – Ahmed Al-Amri, Oman
3 – Clint Van Oort, Nederländerna

Kvar i mästerskapet är nu två deltävlingar som båda avgörs i Suhar under februari månad. Deltävlingarna körs 13-14 och 20-21 Februari och kan med fördel följas på organisatörernas Youtube-kanal.

Text: Mattias Laago
Foto: Mattias Laago, Shahadad Al Tee, Oman International Drift Championship (2024)

Följ oss gärna

1,810FansGilla
1,689FöljareFölj
115PrenumeranterPrenumerera
Mattias Laago
Mattias Laago
Videograf och skribent som varit aktiv inom motorsporten sedan 2004. Brinner för att förmedla känslan från eventen.

Related Articles

Våra Sociala Medier

1,810FansGilla
1,689FöljareFölj
115PrenumeranterPrenumerera
spot_img

Senaste artiklarna