Under kvällen har vi fått en kommentar från Gatebil Swedish Drift Series arrangörsstab angående den förändrade bansträckningen.
-Vi såg redan från början att många hade problem med Pariskurvan, säger en bedömare.
-Det förvånade oss lite eftersom vi tyckte att vi lagt en bana som mycket liknar frikörningsslingan på till exempel Gatebil, fortsätter en annan.
Man berättar vidare att kritiken mot just tävling i Pariskurvan är att det är för enkelt och att det är en bana som så många kört vid så många tillfällen.
-Vi kallade till ett förarmöte efter det första träningspasset, berättar Max Lundgren, där vi helt enkelt gav förarna möjlighet att välja. Antingen den nya bansträckningen eller den gamla. Förvånande nog så var det bara ett fåtal, 4-5 st, som ville köra med den nya och resten samtyckte till att köra den gamla klassikern.
Alexander Kvist, som fungerar som huvudbedömare, berättar:
-Det var 5-6 förare som satte banan under det första träningspasset. Alla gjorde det inte bra, men de satte den ändå. Det var några fler som trodde att man sannolikt skulle göra det med mer träning.
Max Lundgren igen:
-Så gott som alla har kört Pariskurvan, bland annat på Gatebil. Vi ville lägga till en utmaning, för förarnas skull, så att det inte skulle bli för likt alla tidigare gånger. Men vi kan konstatera att just den här utmaningen hanterade man inte. Dessutom har det varit en hel del diskussioner om banorna som varit hittills i serien och för att undvika fler sådana diskussioner så tyckte vi att det var bättre att ge förarna möjlighet att vara med och bestämma.
Känslan var att många av förarna hade problem med värmen, men främst maskinellt för bilarna och inte så mycket med den högre greppnivån som uppstår när asfalten får såhär hög temperatur.
-När det sedan gäller att köra en topp 32-stege eller inte, så är regeln tydlig på den punkten. Det krävs 28 inkvalade förare enligt reglementet. För några år sedan när samma personer arrangerade serien och satt i driftingutskottet kunde vi ta ett snabbt utskottsbeslut att göra ett undantag, men den möjligheten fanns tyvärr inte idag. Vi förstår att vissa förare är besvikna, kommenterar Max Lundgren morgondagens topp 16-stege.
Text: Christer Hägglund
Foto: Christer Hägglund