19 C
Sundsvall
torsdag, september 7, 2023

Tillåtet att arrangera SM och RM

Under den rådande pandemin har en stor del av idrottssverige varit satt på paus, men nu ger SBF tillstånd för SM och RM.

”Yrkesmässig idrottare” har varit ett begrepp som varit i hetluften den senaste tiden, då detta varit grund för om idrott får genomföras eller inte nu under pandemin. I många idrotter, som högsta nationell nivå av flera motorsportgrenar, finns det inte möjlighet att leva på sitt idrottande, vilket initialt var tolkningen av yrkesmässigt idrottande. Men nu har begreppet omtolkats och SBF definierat vilka tävlingar som kan genomföras och vilka som kan tävla.

– En elitsatsning inom många idrotter kan inte bli ett yrke. Den ekonomin finns inte i alla idrotter. Inte ens alla svenskar som tar VM-medaljer till Sverige inom olika sporter utövar sin idrott som betald yrkesutövare. Därav har ​förbundsstyrelsen beslutat att ge tillstånd till de arrangemang som innefattar vår högsta nivå inom bilsporten, d.v.s. SM och RM samt också definierat begreppet yrkesmässig för att kunna uppfylla de två kriterierna som ställs, säger Anna Nordkvist, VD Svensk Bilsport, till SBF.se

Definitionen av yrkesmässig som gäller för bilsporten sammanfattas i följande två kriterier:

  1. Har huvudfokus på att bli så bra som möjligt. Studier och/eller arbete kan bedrivas av aktiva, men det är något som sköts vid sidan av bilsporten alternativt i syfte att möjliggöra en ekonomi för satsningen.
  1. Befinner sig på högsta nationell eller internationella elitnivå för seniorer. För bilsporten är nationell högsta nivå SM och RM. Juniorer kan i undantagsfall räknas som elitaktiva, nämligen om de kan konkurrera på högsta nationella seniornivå.

– Vi gör bedömningen att om man ska tävla på högsta nationell nivå inom bilsporten som är SM och RM, så krävs det generellt ett större åtagande än vad kriterierna säger vilket gör att utövaren då uppfyller kravet. I kombination med kriterierna och att vi inte är en kontaktsport, vi är mestadels utomhus och har stora ytor att tillgå, och då med myndigheternas tillstånd och genomarbetad riskbedömning ska dessa kunna genomföras, fortsätter Anna Nordkvist.

Text: Christer Hägglund
Foto: Christer Hägglund

Christer Hägglund
Christer Hägglund
Fotograf och skribent som under åren 2017-2020 arbetat med drifting, men gärna fotograferar och skriver om de flesta grenar. Utgår ifrån Sundsvall och har Sundsvall Raceway och Mittsverigebanan som hemmabanor.

Related Articles

Våra Sociala Medier

1,230FansGilla
550FöljareFölj
112PrenumeranterPrenumerera
spot_img

Senaste artiklarna