Under lördagen höll SHRA Sundsvall en aktivitetsdag på Sundsvall Raceway där man visade upp all verksamhet som klubben bedriver, där man dessutom bjöd på fri entré.
När SHRA Sundsvall år 2000 köpte det gamla flygfältet utanför Kovland av Flygvapnet så var det med fullt fokus på dragracing. Ett antal år arrangerades tävlingar som slog publikrekord efter publikrekord och klubben växte snabbt. Ca 15 år senare kom driftingen in och nu på senare år räknar man även in karting, enkel bilsport och radiostyrd bilsport i grenarna som stadigvarande arrangeras på anläggningen. Dessutom har det körts ett antal rallysprintar och diverse annat, men då i annans regi.
Efter ett trevligt bemötande i entrén så parkerade jag och tog en snabb titt på avslutningen av dragracinguppvisningen som pågick på dragstrippen. Därefter tog jag mig ned mot det gamla banslutet, där övriga sportgrenar huserar idag. Hans Eriksson, aktiv som föreningens fotograf och inom driftingen, förevisade den byggnad som uppförs där speaker, bedömare och spotters ska få plats på kommande driftingtävlingar, och i viss utsträckning även för karting och radiostyrd bilsport. En rejäl satsning som visar att klubben är beredd att lägga de ekonomiska medel som krävs för att skapa bra förutsättningar för utövarna.
Vi råkade som hastigast på klubbens starke man Göran Svensson, som såg ut att trivas med folkvimlet, men som alltid tar sig en minut att prata med oss i media. En annan som tog sig tid att prata en stund var SHRA Sundsvalls ende mästerskapsförare i drifting denna säsong, Erik Reimner. Erik berättade lite om inledningen på säsongen, som inte varit alldeles bekymmersfri.
-Jag är nöjd med inledningen, det är ändå vår första riktiga tävlingssäsong och vi ser det här som ett testår. Som det ser ut nu så blir det en säsong till i Semi-Pro, för att komma in i det riktigt.
Banorna hittills i årets Swedish Drift Series har varit uppe bland förarna, så vi frågar Erik hur han trivs på de små, tighta banorna med mycket betong.
-Riktigt bra faktiskt! Jag gillar den där typen av banor, men visst börjar det att synas på bilen, skrattar Erik och pekar baktill på bilen.
Vi får med all säkerhet anledning att återkomma till Erik, då han avslöjar att det finns en långsiktig plan framtagen, till vilken det även börjat förberedas för kommande vinteraktiviteter. Men mer om det längre fram alltså.
Förutom Erik Reimner fanns ytterligare fyra driftingförare på plats, bland annat en som körde en ganska standardmässig BMW 3-serie och visade möjligheterna att utöva sporten med förhållandevis billigt material.
Kartingen är som sagt ganska ny som sportgren på Sundsvall Raceway, och där har föreningen arbetat tillsammans med ett antal eldsjälar och föräldrar för att lyckas bygga den bana som är under framväxt. Karting och drifting samsas om vissa delar av banan, och utan att vara tillräckligt insatt i karting för att bedöma banan så ser det hela mycket bra ut utifrån. Till projektet har man också fått medel från Allmänna arvsfonden. Det finns också en kart med passagerarsäte som också är anpassad för rörelsehindrade, för medåkningar.
Den radiostyrda bilsporten kan närmast beskrivas som en seriös form av det många av oss lekte med som barn, nämligen radiostyrda bilar. Här har vi fyrhjulsdrivna bilar bilar i skala 1:8, där motorerna drivs med metanol, inte sällan med inslag av nitrometan. Fördelen med nitrometan som bränsle är att det innehåller sitt ‘eget’ syre, och det krävs 14,6 kg luft för att förbränna 1 kg bensin, men bara 1,7 kg luft för att förbränna 1 kg nitrometan.
Hastigheterna som dessa bilar uppnår är förbluffande, och förarnas skicklighet stor. Under de senaste åren har en mycket fin anläggning uppförts för tävlingar inom Radiostyrd bilsport, och ett kvitto på det var att man redan under den första säsongen fick hålla en SM-deltävling.
Enkel bilsport är den senaste nya grenen som tagit sig plats på banan. Det är som namnet antyder ett enkelt och billigt sätt att tävla med bilar. Det hela går i allmänhet ut på att köra så många varv som möjligt på en rundbana under en bestämd tid på några timmar. Bilarna ska vara enkla och billiga, och definieras som “täckta, tvåhjulsdrivna, serietillverkade person- eller kombibilar i standardutförande, som är typbesiktade i Sverige.” En tävlingsform där många som inte vill lägga för mycket pengar på sitt tävlande och inte känner sig bekväm på en folkracebana kan få mycket roligt per satsad krona. I och med utbyggnaden av drifting- och kartingbanorna, har SHRA möjlighet att variera tävlingsslingan för Enkel bilsport på många olika sätt.
Förutom de traditionella tävlingsgrenarna så var det även tävling för den yngre generationen i form av Snyggaste a-traktor, Snyggaste moppebil och en billjudstävling.
En välbesökt dag på Sundsvall Raceway som vi hoppas kommer att återkomma framöver, för att locka ny publik och förhoppningsvis även nya aktiva till denna fina anläggning!
Text: Christer Hägglund
Foto: Christer Hägglund