Nästa förare ut i vår artikelserie om DMP är Växjöbon Viktor Andersson. Viktor är en förare som haft en ganska lång karriär trots sin relativt låga ålder och som nu satsat på nästa steg i sin bana framåt. Trots en ödmjuk inställning inför säsongen så blev slutresultatet en fin sjätteplats i mästerskapet.

Efter ett antal säsonger inom de svenska och skandinaviska driftingsserierna så kändes det naturligt för Viktor och team att se sig utanför de svenska gränserna. Att ta klivet upp till DMEC direkt kändes som ett för stort steg, därav valdes den polska serien.
Tackvare att teamet utgår från Växjö där trailern körs ner innan tävling och resterade team flyger från den lokala flygplatsen så har logistikkostnaderna sänkts med 45% mot föregående års säsong. Viktigt att tänka på var att plocka med sig mer reservdelar utifall att något större skulle hända under tävlingshelgerna.
Bilen preppades inför säsongen genom att den plockades ner och lackades. Förövrigt så körde teamet med samma upplägg på komponenterna i bilen. Effekten visade sig vara lite i lägsta laget och Viktor valde att åka på 265:or för att kompensera för detta, men det hindrade inte honom från att vara i toppen och slåss.

Enligt Viktor så är skillnaderna stora mellan DMP och tidigare serier han har tävlat i. Fansen till exempel har haft stort intresse för förarna och vill gärna köpa merch och prata. Det händer mycket vid sidan av banan under dessa event, allt för att ge publiken en bra upplevelse. Addera detta till med att mycket bra nivå på körningen så är succén given.
Motståndet på banan har varit hårt och stabilt med många meriterade och välkända förare. Viktor har fått utvecklas mycket i att vara lagom aggressiv i sin chase. Inget battle var givet på förhand utan det var verkligen att köra hårt i alla lägen enligt Viktor.
Viktor uppskattade alla deltävlingar i serien då de utmanade förare och team på olika sätt. Favoriten var dock Slomczyn som både var teknisk och snabb samt bjöd in till riktigt tajta battles. Flera av förarna vi pratat med satte denna deltväling högt upp. Är förarna nöjda och taggade i en tävling då garanteras det att publiken får valuta för pengarna. Hans största miss erkänner han var under top32 i första deltävlingen. Inför hans runda hade det börjat att regna och Viktor missbedömde fästet och han snurrade bort sig ur tävlingen. I slutändan av säsongen så resulterade detta i att han inte kom på femteplats och fick ett wildcard till finalen i DMEC. Det är små marginaler i sporten.

Men som en summering av hans första säsong i DMP så tar han med sig mycket. Han har fått en ökad trygghet i sin körning och kan lämna tydligare feedback om bilen till sina mekaniker. Han har fått känna och klämma på många toppförare och kan nu anpassa sin körning bättre till de han möter. Han slutade på en sjätteplats i mästerskapet med förare runt omkring sig som kör eller kört DMEC.
På den avslutande frågan vad han skulle vilja skicka med till de förare som testa på drifting utomlands och specifikt DMP så svarar han, ”För oss var det ett självklart steg mellan SM och DMEC. Då jag känner att steget mellan dessa två serier är för stort för väldigt många så är DMP det perfekta steget för att börja tävla utomlands.”
Text: Mattias Laago
Foto: Michał Staniszewski @mishka_s10i_photography