Nästa svenska förare att porträtteras i vår artikelserie om DMP är Viktor Wettemark från Jämshög som efter några säsonger inom skandinavisk drifting valde att styra kosan österut och mäta sig mot motståndet i DMP.

Satsningen gjorde sig dock inte av sig självt. En satsning som denna kräver både ett stabilt team som kan supporta föraren och en budget som måste räcka till utefter förutsättningarna som ges under säsongen. Viktor och team lyckades ro i land denna första säsong som de såg som ett läroår i den konkurrenskraftiga serien.
För teamets del så ledde denna satsning till att fler lediga dagar fick tas ut för att täcka för de extra resdagarna. Dock blev antalet körda mil mindre än vad de skulle blivit om teamet istället satsat på en SM-säsong.
Inför Polen-äventyret så hade teamet sett över bilen en del. Bilen hade fräschats till en del, bland annat med lite kevlarpaneler. Den största ändringen blev ett förfinat motorkoncept som gav välbehövliga extra hästkrafter. De tidigare 700whp skulle inte räcka för att rå på motståndet i serien.

Viktor uppskattade alla banor i serien förutom den i Katowice. Favoriten var Slomzcyn utanför Warszawa. Den största utmaningen tävlingsmässigt var att hänga på i tempot i serien. De första däcken som användes var på tok för hala för att mäta sig mot de övriga deltagarnas däck som också används i DMEC. Det var svårt för Viktor att komma nära i sina chaserundor, men den senare hälften av säsongen kördes med däck med mer grepp i och då kom tempot och tryggheten fram i hans körning.
Just tempot i sina chaserundor var den största utvecklingen för Viktor under säsongen. Först genom att få däck med mer fäste och sedan mycket träningstid mot snabba förare gav en klar förändring i hans körning. Han trycker mycket på att man ska förstå att det är av stor vikt att komma med en bil med bra fäste för att hänga med i DMP.

På den avslutande frågan om vad Viktor vill skicka med till svenska förare som vill testa på serien svarar han, ” Planera och budgetera, det kostar alltid mer än vad man tror. Ser ni att ni har råd utan att sälja en njure så är de bara att köra på, denna serien är så nära Driftmasters man kan komma utan en budget på sju-siffriga belopp. ”
Text: Mattias Laago
Foto: Adam Kwiatkowski @kwiatkowski.art
Michał Staniszewski @mishka_s10i_photography