Det blev tre riktigt fina dragracingdagar för de tävlande som tagit sig till Sundsvall Raceway, då vädret visade sig från sin allra bästa sid hela helgen.
“Inte ett moln, så långt ögat kan nå” sjunger Tomas Ledin. Och så var det verkligen när Mid Sweden Nat’s avgjordes på Sundsvall Raceway. Innan vi går in på resultaten i de olika bilklasserna så efter tävlingen tog vi ett litet kort snack med SHRA Sundsvalls ordförande Göran Svensson och frågade hur det kändes efter att tävlingen var slut.
-Riktigt skönt! Det har verkligen varit en riktigt superhelg! Bra väder, bra bana, ja allt har varit riktigt bra!”
Ja, banan verkar ha presterat riktigt bra tider under helgen.
-Det har den verkligen gjort! Vi har fått rapporter från teamen att man satt personbästa efter personbästa, så det var riktigt roligt. Det enda som saknades var att Micke Gullqvist skulle ha fått till en rekordtid också, men det räckte inte riktigt ända fram.
En nöjd Göran Svensson således, med all rätt.
Resultaten då, ja om vi börjar i Competition Eliminator så blev kvalettan Mathias Stenström utslagen i semifinal av Jens Eklund. Jens fick möta Niklas Heikkilä i finalen, vilken Jens vann och således tog hem Competition Eliminator.
I Junior Dragster var det välkända ansikten i teamet kring segraren. Det var nämligen Lina Andersson, tävlande för SHRA Sundsvall, som tog hem segern där, i en jämn final mot Chris Kallin. Lina är dotter till Niclas Andersson som tidigare tävlat framgångsrikt med bilen Old ’51, men som numera på heltid supportar döttrarnas karriärer.
När vi ändå är inne på flickorna Andersson så kommer vi in på Super Comp, där storasyster Wilma Andersson, även hon tävlande för SHRA Sundsvall, gjorde sin första tävling. Det gick så bra att hon faktiskt vann, genom att i den helkvinnliga finalen slå Amanda Sjöström Andersson. Stort grattis Wilma till segern i premiärtävlingen och riktigt bra kört även av Amanda. Båda dessa tjejer tävlar dessutom i team med sina systrar.
I Pro ET var det hemmaföraren Patrik Svensson som tog segern i sin helt nybyggda bil, som i finalen fick möta Lars-Erik Jonsson.
Pro Mod var en klass där det endast var två deltagare. Tyvärr fick den holländske föraren Michel Tooren tekniska problem och lämnade en no show, och blev därmed oplacerad och Michael Gullqvist kunde gå ohotad till seger i klassen. Gullqvist gjorde som sagt riktigt bra tider under helgen, vilket visar att banan var riktigt bra preparerad.
I Pro Street gick bucklan utomlands, närmare bestämt till Finland och Seppo Raussi, som med tiden 7,780 och 242,5 km/h vann finalen mot Angelica Larsson, med 7,683 och 274 km/h i sluthastighet. Det visar på vikten av att vara snabb på granen…
Stock/Super Stock är en klass som mest tävlas i av herrar med det som brukar kallas grå tinningars charm. Speakern Henrik Modigh skojade och sa att segraren Theodor Brandt sänkte medelåldern med 35 år. Riktigt så illa var det väl inte, men klart uppfriskande att se ungdomar som Theodor och Elina Germann i klassen. I finalen vann Theodor mot Thomas Strand.
En annan som gjorde en fantastiskt bra premiärtävling var Linnea Strid i Street. Linnea körde upp för licensen på fredagen och vann elimineringen idag, genom att i finalen vinna mot Thomas Sandström.
I Super Gas var det ett gammalt känt ansikte i Håkan Mattsson, Halmhatt allmänt kallad, som fick kliva högst upp på pallen. I finalen vann Håkan mot Annica Larsson.
Super Pro ET vanns av Mikael Nilsson, som i finalen vann mot Jan Hallman i sin riktigt häftiga Volvo 142.
Åke Törnqvist är vår sista vinnare, som tog hem klassen Super Street, genom en finalvinst mot Anders Larsson.
Förutom dessa bilklasser så tävlades det även i mc-klasserna Super Street Bike, Pro Comp Bike, Super Comp Bike, Super Gas Bike, Pro Twin Bike och Junior Dragbike.
Vill man läsa mer om kvalresultat och se hela elimineringsstegar så finns dessa på Nitroz.se.
Från Motorsportmagasinets sida vill vi tacka arrangör och tävlande för en trevlig helg med mycket action!
Text: Christer Hägglund
Foto: Christer Hägglund