2 C
Sundsvall
fredag, mars 29, 2024

5100 Gatebil edition

Det var många ledsna miner på sociala medier när nyheten gick ut att Gatebil var inställt den här helgen. Snabbt därefter gick de ut med att 5100 skulle hålla i körning och Suicide Statics skulle hålla i utställningen fredag och lördag.

Vi som var där ändå såg enbart löjligt många leenden på plats, ett grymt lyckat event med mycket körning och en härlig utställning. Relativt tur med vädret på fredagen och grymt bra väder hela lördagen, det kördes långt in på kvällens tills det nästan var becksvart.

Driftingen hade lite oflyt med många incidenter och gulflagg, men det hör till driftingen på såndana här event. Det var stor spridning på förare, allt från relativt nya på banan till välkända ansikten på både drifingpassen och bankörningen.

En som var på plats och körde bankörning var Ida Andersson som numera mest sitter i sekretariatet när det är TimattackNU. Hon har inte kört sedan i juli 2020 så hon kände sig lite ringrostig i körningen,. Men efter två dagar utan strul trots grejerna pressats ordentligt och mycket körtid sitter hon och planerar in nästa trackday redan trots vi snart går in i oktober månad. Hon är grymt nöjd med helgen och hur 5100 styrt upp allt.

Vi alla gillar nya ansikten i driftingen, Mattias Rylander som jag själv pushade att köra drifting passet på japdays med sin Supra för några veckor sedan, han fick blodad tand och har nu köpt sig en ny bil. En BMW 330 e46 med t-parts styrvinkelkit, svetsad diff och hydraulisk handbroms. Andra gången på bana med ny bil och det gick grymt bra trots en diffbult och en drivaxel som gick av, men han var ändå en av de som var kvar och körde långt in efter mörkret lagt sig på lördagen. Han har planer på RM 2023, dock beror allt på hur det går med bilen. Men planen i vinter är att lätta bilen, extraktor grenrör och chip. Sedan samla på sig så mycket grejer som möjligt under nästa säsong för att sen turbokonvertera nästa vinter.

Ibland när man ska byta bromsar inför besiktning på flickvännens BMW e46 och det så kallat spårar ur och man råkar kapa av taket på bilen istället. Det är sånt som händer när man inser att det nästan är samma mått på en Chevrolet Nova-kaross säger Richard Lundberg i depån på fredagkvällen. Det gick bra men han missade sista passet på fredagen för kardanen gav upp, men det var löst till lördag morgon. Han är väldigt nöjd med eventet med extremt mycket körning och kommit fram till vad som ska göras i vinter, då blir det flytta bak kylaren, justera lite med handbroms, bakvagn och kardan.

För vissa var det första gången på ett 5100 event, en av dem var en skånepåg Michel Rayes. Vi frågade han vad han tyckte om eventet i sig och hur det gått i helgen.

-Min första gång på 5100 event, superproffsigt hela helgen. Från incheckning till utsläpp till bärgningsarbete etc, de kan sin grej! Efter att ha kört drifting i 12 år så har man varit på Mantorp Park x antal gånger, gillar denna bana starkt då där alltid finns möjligheter att utvecklas som förare. Min s14 fick mycket bra på fredagen tills vi smällde den drivknut som vi fick löst av snälla grannar i depån. Sen på lördagen gick första lådan, vilken byttes och sedan smällde vi även den andra på lördagen redan vid lunch men är riktigt nöjd med helgen överlag.

Johan Andersson som vann SM deltävlingen i Linköping var också där och körde. För honom gick helgen i sig kanon, teamet fick byta en drivaxel på lördagen, SM finalen i Linköping tog rätt hårt på grejerna i drivlinan har de märkt. De räknade ut att de körde ca 30 varv på tävlingen och dem har satt sina spår både i drivknutar och diff. Men förutom det rullade körningen på bra. På fredagen var det torrt och blött, i det blöta går det bra att köra tandem med de långsammare bilarna så de passade på att få lite chaseåk. Lördagen flöt på bra efter drivaxelbytet. Han såg mest fram emot att få köra fram till 20:00. Det var sjukt kul att köra Mantorps hela varv i mörker, det hoppas jag på att få göra igen framöver säger Johan. Han är imponerad över att 5100 styrt upp det så bra på så kort tid och att det var ett 2 dagars event!

David Skogsby hade en tävlingstest helg och testade organisering för att tävla. Han testade och justera in de nya däcken Valino Pergea 08R. Fredagen hade de problem med VVTin började läcka olja efter första varvet så uteblev körningen helt men bilen lagades på plats och var redo inför lördagen. Deras lördag uteblev några pass pga avåkningar och saneringar på banan, men fick några riktigt fina repor till slut. En drivknut fick de bara byta under dagen men i övrigt känns bilen riktigt potent. Dagen avslutades med ett av huvlåsen släppt i farten så motorhuven small upp över taket säger David. Nu siktar han på köra driftinguppvisning på ”SWK’s grillkväll med vänner” på GTR motorpark.

David Skogsby

En som inte hade riktigt turen med sig var Mårten Stångberg, men leendet är störst på Mantorp ändå! Helgen började inte riktigt som planerat för han efter en strulig start på eventet på fredagen. De började första vändan med att bara köra runt banan för att säkerställa motorn efter ombyggnationen och allting fungerade som tänkt. Andra vändan ut så var det dags att köra några driftingsektioner och i första kurvan sprack svetsen som fäster casterstaget i nedre länkarmen vilket gjorde att han tappade styrningen. Lyckligtvis så lyckades Mårten kasta lite fram och tillbaka och sedan stanna i Parisern, dock så gick både coilover, länkarm osv sönder i den kraschen. Hans lördag började med lite varmkörning och fick till ett bra pass på banan, sedan drog han ut för ett andra och då greppa bilen upp mer än väntat i södra tävlingsslingan vilket sköt han över sandfållan i nästan 100 blås. Som tur var lyckades han undvika muren men han lättade bilen genom att tappa frontläppen och hade lera upp på taket. In och spolade av bilen och ut igen, då kom han nästan ett varv sen sköt han medbringaren på diffen. Så ingen jättelyckad helg för oss men vi fick en hel del körning och hade fantastiskt roligt, det fanns definitivt tid att köra mycket på banan om bilen bara hade tillåtit detta säger Mårten.

Mårten Stångberg
Qries

Text: Oscar Malmlund
Foto: Oscar Malmlund

Related Articles

Våra Sociala Medier

1,230FansGilla
550FöljareFölj
112PrenumeranterPrenumerera
spot_img

Senaste artiklarna