Då är det dags att dra igång den sista deltävlingen i Drift Masters European Championship 2023 på PGE Narodowy i Warszawa. På den gigantiska arenan kommer vi på lördag veta vem som vinner serien, men först ska vi ta oss igenom kvalet.
Under dagen fick förarna känna på den nylagda asfalten, vilken var endast 48 timmar gammal. Runt hela banan stod betongsuggorna tätt, så marginalerna var mycket små när man skulle sätta den där perfekta linjen.
På plats var alla de svenska förarna som kör serien. Mikael Johansson var tillbaka efter en frånvaro från deltävling fyra och fem. Felix Lindvall kände under dagen på var kanterna var på den nya bilen. Mercedesen är en betydligt större bil än det S-chassi som Felix körde innan. En lättare murkänning på träningen visade att han tog i för att fylla zonerna.
Joakim Andersson fick hjälp av Diogo Correia med att byta generatorn på Merca-motorn. Kul att se hur teamen hjälps åt för att se till att tävlingen avgörs på banan och inte i depån. Jocke överraskade med att komma till tävlingen med en ny livery. Kul att se.
Christian Erlandsson och Pontus Hartman gnetade på under dagen med bra repor.
Till kvalet stod de närmare 60 förarna taggade till tänderna. Många förare satte väldigt bra repor under första omgången. Dock så körde vissa förare lite safe och gav inte riktigt allt.
Kalle Rovanperä som stod över tävlingen i Tyskland på grund av några mindre skador från hans dagtidsjobb i WRC. Han kom tillbaka och satte en 93 poängsrunda i första omgången. En kille som verkligen visar framfötterna även i denna disciplin.
Någon som gjorde ett okaraktäristiskt misstag var Jack Shanahan som snurrade bort sig i sin första kvalrunda och var därmed nollad.
I toppen efter första omgången var Conor Shanahan på 95 poäng.
Bland de svenska förarna så var det Joakim som körde bäst med en 72 poängsrunda. Detta räckte inte till att nå över drop zonen efter första omgången.
Till omgång två skruvade många förare upp nivån. Först ut var några taggade wild cards. Tor Arne Kvia drog till med en 90-plus runda och säkrade sin plats i 32:an. Stephen Baggsy Biagioni höjde också sig rejält i andra omgången. Ett annat wild card för tävlingen var amerikanen Adam LZ som normalt tävlar i Formula D. Detta är första gången en amerikan tävlar i serien. Dock blev tävlingen ej långvarig för Adam, då ingen av hans repor räckte till att gå vidare till lördagens battles.
Första svensk ut i andra kvalomgången var Christian Erlandsson. Med 64 poäng från första var han tvungen att kliva ett snäpp och riskera mer för att komma in i stegen. Tyvärr snurrande han bort sig i första zonen.
Mikael Johansson andra runda räckte till 80 poäng. En riktigt bra runda, men han missade delar av sista zonen. Rundan blev en klar förbättring från första rundan på 64 poäng. Frågan var dock om detta skulle räcka till ett avancemang i den oerhört tuffa serien.
En förare som tog anmärkningsvärt stora kliv framåt var nederländaren Clint van Oort som i första rundan drog till med en 90-poängsrunda. I andra satsade han återigen allt och balanserade på en knivsegg genom hela betongdjungeln. Allt höll ihop och rundan räckte till 96 poäng.
Knappt hade publiken fått ner pulsen innan Kalle Rovanperä drog till med en runda på 99 poäng. Helt galet. Hans mål med säsongen är att vinna en stor driftingtävling och rally VM. Kan han lyckas med detta i här i helgen?
Felix Lindvall var nollad efter första rundan och fick hjälp av startpersonalen att tejpa ihop bilen på startlinjen. Han gav det som gick men poängen på 74 räckte inte till för att komma in i stegen på lördagen.
Pontus Hartman hade 68 poäng efter första rundan så även här fanns allt att vinna med en tuff och aggressiv runda. Han gjorde vad som krävdes och satte en runda på 81 poäng, vilket gav en 31:sta plats. Dock fanns det en hel del nollande förare kvar i line upen, så frågan var om detta skulle räcka.
Sista svensken ut var Joakim Andersson. Med 72 poäng så krävdes även här en mycket bättre runda för att komma med i stegen. Med en tekniskt perfekt runda, dock lite utan den där riktiga flärden körde han ihop 86 poäng och säkrade en plats i lördagens stege.
Många förare hade det tufft i första omgången och nollade och hade allt att vinna i andra. Oliver Randalu gav allt och plockade ihop 83 poäng utan att ha lyckats med en enda runda under dagen på grund av tekniska problem.
Eryk Gozal stökade till det i första omgången, satsade allt i andra rundan och var i muren flera gånger. Detta räckte till ytterligare en 83 poängsrunda.
Benedictus Cirba var också tvungen att steppa upp. Toppföraren snurrade bort sig i första rundan, men samlade sig till andra och fick ihop 95 poäng. De höga poängen fyllde på allt eftersom.
En som verkligen försatte sig i en knivig situation var Jack Shanahan. Inför tävlingen låg han på en tredjeplats i mästerskapet och snurrade bort sig i första rundan. Satte han inte en runda över drop zonen så skulle pallplatsen i mästerskapet fara all världens väg. Dock vek inte den rutinerade irländaren ner sig och satte en stabil 92 poängsrunda. Vilket gav honom en tolfte plats.
Så när all spänning lagt sig, hur såg toppen ut?
Jo den unge finländaren Rovanperä satte den bästa repan på hela 99 poäng. Efter honom kom ungraren Kevin Piskolty på 98 poäng och med en fin andrarunda kom Lauri Heinonen in på 96 poäng.
För våra svenska förare så var det bara Joakim Andersson som klev över drop zonen på 83 poäng och får köra tävlingen inför de fullsatta läktarna på lördagen.
Det blev hela 20 förare som kvalade på 90 poäng eller högre i det sista kvalet för året.
Text: Mattias Laago
Foto: Dennis Flink