7 C
Sundsvall
söndag, september 19, 2021

”Alla kan inte vinna, men alla kan ha roligt!”

Det är så Legends Racing Sverige beskriver klassen för denna, inte allt för kända racing klass i Sverige. Det är något som Gustav Kassermo från Jönköping kan intyga, att det är precis det som det handlar om.

I helgen drar Legends cup 2021 igång, inför starten har vi träffat en av förarna som är anmäld till starten, Gustav Kassermo, som kör för SHRA Jönköping.

Gustav 35 år, sambo och tvåbarnsfar från Norrahammar/Jönköping. Jobbar till vardags som gruppchef inom logistik och på fritiden gör han det som många kanske bara drömmer om, ger järnet på racingbanan!

Gustav, vad var det som fick dig att börja köra just Legends car?
– Jag har kört en del racing innan, men inte på tävlingsnivå, men när jag upptäckte Legends 2017 så tänkte jag att detta måste jag testa. Så jag åkte direkt och köpte mig en lite äldre bil, för att känna på klassen och lära mig hur det funkade. Jag blev fast, så nu har jag byggt mig den ultimata bilen just för mig. Att få leva ut sina racingdrömmarna på detta vis är grymt, man lever ju bara en gång!

För de som inte sett Legends racing tidigare, hur funkar det?
Legend car är en instegsklass för racing, det är en typ av racing som skall vara på en ’lekmansnivå’ budgetmässigt, rätt racing för rätt pris helt enkelt.

-Konceptet är taget från USA, och är faktiskt Sveriges största racingklass med sina över 80 serieanmälda förare. Men just till starten nu i helgen är det över 70 anmälda förare.

– Tävlingen i sig funkar som så att man börjar med en testrunda, sedan kör man kval. Kvalet avgör startpositionen i final heat 1, sedan är det snabbaste varvet i heat 1 som avgör startposition i heat 2. Man får en plats i antingen en A,B eller C final. Så man får fram tre vinnare under en tävling, en i varje klass av final, där A är den högsta. 

– Finalerna körs sedan i 14 minuter +1 varv. Det finns inga tankmätare i bilarna, så hade kunnat slutat galet om man gick på antal varv, då alla banor är så pass olika långa.

Skulle du säga att Legends car är något för alla?
– Oh ja! Det är en otroligt stor bredd på förarna, både vad gäller ålder och tidigare erfarenhet. Alla förare har självklart license enligt SBFs reglemente.

– Vi kör för att det är roligt! Självklart är det också en tävling, men den gemenskapen som är i depån är oslagbar. Det är ingen som tvekar på att hjälpa även sin största konkurrent, för när man är en del av Legends cup tex så är man även en del av Legends familjen. 

– Jag har lärt känna så många fantastiska människor, vissa som är helt olika mig, men som idag står mig väldigt nära. Allt tack vare det gemensamma intresset för Legends racing och den fantastiska sammanhållningen.

Du kan väl berätta om din nybyggnads bil och hur en Legends car får vara? För inom Legends är det ju bara en enhetsklass som gäller.
– Ja men precis, för att ta racingen till en ny nivå så har jag custom byggt denna bilen med hjälp av Håkan på Åberg motorsport. Jag är så otroligt nöjd med resultatet, den är verkligen som gjort för just mig!

– Modellen är från 30/40- talets USA. Allt på bilen ska vara INEX godkänt. Man har tre olika Yamaha motorer att välja mellan, en vattenkyld modell och två luftkylda. Maxeffekten får vara 140hk och bilen ska väga ca 500kg.

I helgen drar första deltävlingen av 14 igång på Ljungbyheds Motorbana. 

Tävlingarna körs på 6 olika banor runt om i landet.

Deltävlingarna är: 

4-5/6, Ljungbyheds Motorbana, STCC

18-19/6, Drive Center Arena, Midnattsolsloppet
9-11/7, Falkenbergs Motorbana, Västkustloppet
20-22/8, Gelleråsen Arena, Kanonloppet
3-5/9, Kinnekulle Ring, SSK Finalen
25/9, Gelleråsen Arena, Legends Finalen

Vilken bana det du mest fram emot att köra på? 
– Gelleråsen, helt klart. Jag har aldrig lyckats få till ett race där, så har stora förväntningar och förhoppningar på att det ska lira rätt i år.

Vad har du för tips till de som läser detta och tycker det verkar som en intressant klass att testa?
– Kontakta Gälleråsen Arena, de har bilar som man kan testköra om man vill prova på känslan att sitta 9cm från backen utan sidorutor, varv efter varv. Den känslan är helt obeskrivlig, man bara måste uppleva det om man gillar racing!

– Och efter restriktioner lättat, besök en tävling, kom och snacka med oss förare i depån. Oavsett vem du pratar med så kommer du bli positivt bemött, vi gör detta för att det är så galet roligt!

– Skulle någon vilja veta mer, kontakta Gälleråsen Arena eller www.legendcar.se

Wow, det låter verkligen som en rolig racing klass, stort tack till dig för att du tog dig tiden mitt i slutfixet inför helgens start och stort lycka till!

Är det någon du vill rikta ett extra tack till?
– Tack så mycket! Jag vill helt klart tacka min sambo Marie, Håkan på Åbergmotorsport och mina samarbetspartners.

Text: Nina Rehnström
Foto: Nina Rehnström

Related Articles

Våra Sociala Medier

609FansGilla
550FöljareFölj
78PrenumeranterPrenumerera
- Advertisement -spot_img

Senaste artiklarna