En annan förare som visat god fart i V8 Thunder Cars är Andreas Nilsson. Men på Andrstorp gäller det att kliva på om inte tåget ska gå.
Vi får kontakt med Andreas efter en stökig dag där han haft motorproblem, dock inte på sin Chevrolet Camaro tävlingsbil utan på en lastbil.
Efter tre av sex deltävlingar ligger du trea i serien. Om vi börjar med det som har varit, hur tycker du att det har gått på de tre första deltävlingarna?
-Efter dom första tre deltävlingarna känns det som vi haft lite stolpe ut, vi har farten, vi har en bil som är bra och ett team som är kanon. Men ändå har vi inte fått utdelning. I Ljungbyhed åkte jag och Dennis ihop så det blev ju som det blev. I Fällfors hade vi fart stundtals, men tyvärr sjukdom i teamet som gjorde att vi var lite få. När regnet kom och gick så körde vi lite safe för att ta oss igenom det hela. Jag vet att vi har mycket mer att ge och det kommer vi att göra.
Tyvärr blev det en nolla i andra racet på Gelleråsen. Vad var det som hände där?
-Nollan i race 2 på Gelleråsen berodde på att kardanstången gick av, när jag gick ut på startrakan och la i 3:an gick den av där knutkorset sitter fast. Då var det färdigkört tyvärr.
Det är en bit upp till Strandberg och Brorsson och Anderstorp känns som en nyckeltävling för din del för att hänga med i toppen. Hur ser du på det själv?
-Det stämmer bra att Anderstorp är viktig för oss, men det var även Gelleråsen. Nu kommer vi satsa allt och slåss om lite heatsegrar.
Beskriv lite hur man kan skaffa sig så bra utgångsläge som möjligt i en klass där mycket är reglerat genom reglemente och enhetskomponenter.
-I en klass som denna där allt är så reglerat och lika så gäller det ha stenkoll på både sin bil och sig själv. Mycket träning och rutin har ju sina fördelar. Det är viktigt att lära sig sin bil och setup så man blir riktigt bekväm.
Vilka ingår i ditt team och vilka funktioner har dessa?
-Vi är ett litet familjeteam där vi har Johan Rüdén som ingenjör och lite allt i allo. Tobias Engström, Hampus Ångnell, Pontus Gustavsson och Rasmus Larsson som mekaniker, några varvar varandra lite då alla inte kan vara med samtliga helger.
Min far Arne Nilsson som drar bilen till varje tävling.
Tomas Åkerlund kör den andra bilen och hjälper till med packande och skruvande mellan tävlingar.
Min sambo Sofia Einarsson ordnar allt som har med mat och dryck att göra. Våra två döttrar Tyra, 2,5 år och Thelma , 1år, är också med och sprider glädje och skratt i tältet.
Av säsongen återstår Anderstorp, Mantorp Park och Knutstorp. Är det någon av dessa banor som du trivs extra bra på?
-Jag trivs väldigt bra på både Anderstorp och Mantorp. Knutstorp har jag inte kört riktigt lika mycket på men det är en rolig bana även det.
I år kör ni tillsammans med STCC igen. Hur ser du på det, fördelar och nackdelar?
-Jag tycker det är ett bra samarbete med STCC och tycker att alla lite högre klasser ska hålla ihop så vi får ett bra paket som levererar intensiva och häftiga helger som väcker intresse hos åskådarna.
Då säger vi lycka till inför avslutningen av säsongen!
-Tack så mycket, nu lägger vi första halvan bakom oss och ger allt resten av säsongen!
-Jag vill passa på att tacka mina sponsorer som tror på mig och min underbara familj som stöttar mig i denna satsning, avslutar Andreas Nilsson.
Anderstorp blir onekligen en intressant tävling och nyckeln till resten av säsongen för Andreas med flera.
Text: Christer Hägglund
Foto: Göran Röjhagen