19 C
Sundsvall
fredag, juli 26, 2024

Äntligen en seger för Power

Med det största startfältet (indy 500 exkluderat) under det senaste årtiondet var det äntligen Will Powers tur att kliva upp överst på pallen i lördagens Big Machine Spiked Coolers Grand Prix på Indianapolis Motor Speedway road course.

I ett lopp med få antal gulflagg blev strategin en avgörande faktor, så även i år. Powers seger är bara den andra i år för Team Penke som inte riktigt har haft det tempo och resultat vi är vana att se från teamet.

Power som startade från 2a plats, missade pole till Pato O’Ward med minimal marginal, låg länge dryga 3 sekunder bakom den ledande O’Ward men på det 12 varvet lyckades Power ta sig upp i ledningen och kontrollerade efter det hela loppet in i mål.

“WOW! Vilken lättnad” säger Power efter loppet “Det här behövde hela teamet, speciellt killarna som jobbar med min bil. Dom har jobbat stenhårt hela året och varit helt felfria under hela säsongen, det har INTE jag varit”  

Loppet var relativt händelselöst fram tills de sista 20 varven när serieledaren Alex Palou’s motor beslutade för att ge upp och satte därmed slut för Palou’s dag och han fick även se sin serieledning minska till 21 poäng till Pato O’Ward. 

I den efterföljande starten ökade Power sin ledning till Colton Herta och Romain Grosjean som länge krigade om 2a plats men Grosjean som tog pole och en 2a plats i loppet när det kördes i maj lyckades inte nå hela vägen fram till power efter att ha lyckats hänga av Colton under se sista varven av loppet. 

Förra veckans segrare Marcus Ericsson nu även känd under namnet Air-icsson, slutade på en 9e plats efter att ha haft en ganska tung dag med stora problem med grepp i bakvagnen och svårt att hålla däcken från att överhettas. Marcus låg länge på en 10e plats och fightades med Josef Newgarden men de båda lyckades ta sig förbi Takuma Sato och båda förarna plockade en plats. 

Felix Rosenqvist åkte på en bestraffning under kvalet, när han inte uppmärksammat en gulflaggssituation och fick därmed sitt snabbaste kvalvarv struket, startade från en 19e plats. 

Felix som startade på den röda mjukare däcken lyckades ta sig upp till en 14e plats innan första depåstoppet fick senare problem på den hårdare gummiblandningen och rapporterade flera gånger att bilen kändes som att köra på is och föll ner tillbaka till en 18e plats igen.

“Vi tog en ny uppsättning däck vid första stoppet men det måste ha varit något fel på däcken” Säger Felix. “Det va jättekonstigt och bilen betedde sig inte alls som den gjort under kval och träning, den uppsättningen kostade oss nästan hela loppet och vi tvingades börja om från början igen”  Felix lyckades kämpa sig upp tillbaka genom fältet och gick i mål på en 13e plats som under omständigheterna är något han borde vara nöjd med. 

Tabellen efter 12 körda lopp:

1 Alex Palou 415p
2 Pato O’Ward 394p
3 Scott Dixon 381p
4 Josef Newgarden 360p
5 Marcus Ericsson 353p

22 Felix Rosenqvist 135p

Text: Robban Strandberg
Foto: Indycar.com

Robban Strandberg
Robban Strandberghttps://motorsportmagasinet.se/
Fotograf och skribent som började i rallyskogarna och har arbetat mig in på banorna. Fotar primärt Drifting och Racing men försöker hinna med lite Backe och Dragracing..

Related Articles

Våra Sociala Medier

1,230FansGilla
550FöljareFölj
112PrenumeranterPrenumerera
spot_img

Senaste artiklarna