14 C
Sundsvall
lördag, april 19, 2025

Aquila Formula 1000 har något stort på gång!

Under sin turné runt om i Sverige passerade Aquila-serien i helgen Sundsvall. Motorsportmagasinets reportrar fanns på plats för att bilda sig uppfattning om vad som är speciellt med den här serien.

Michael Karpers Aquila Synergy

Om vi börjar med vad Aquila Formula 1000 är så är det en liten formelbil som är tänkt som en instegsklass mellan karting och formelbilar. Bilen är konstruerad och byggd i Danmark för ändamålet och på plats i Sundsvall fanns bland andra konstruktören Dan Suensson. Målet med bilen har varit i huvudsak tre (utan inbördes ordning):

  • Most bang for the buck. Det ska vara en serie med rimliga kostnader, både för att köpa en bil och att tävla med den under en säsong.
  • Utveckla förarnas ”race craft”. Bilen är byggt med högt luftmotstånd för att göra det möjligt att hålla ihop startfältet och underlätta omkörningar.
  • Säkerhet. Det tråkiga som alltid måste komma högt upp. Förutom det mänskliga lidandet så finns det inget som skadar motorsporten så mycket som olyckor med död eller allvarlig skada som följd.

Bilen är byggd kring ett motorpaket med en trecylindrig motor på 1 liter som återfinns i Toyota Aygo. Effekten är strax under 100 hk, vilket gör det möjligt att köra med yngre förare och ändå följa FIA:s reglementen. Till denna motor följer standard växellåda, drivaxlar och bromsdetaljer. Totalt väger bilen tom 410 kg och ska efter ett race, tillsammans med förare, väga 510 kg för juniorer och 535 kg i sportsmanklassen. Det enda som är utbytt på motorn är insuget och det är helt förbjudet att trimma motorerna. En ny motor finns på skroten och kostar 3.000-7.500 kr och detsamma gäller växellådor. En rolig detalj var att ingen av bilarna ännu hade behövt byta bromsskivor eller bromsbelägg på grund av slitage. Då har vissa av dem gått sedan 2016.

Motorpaketet som normalt sett återfinns i Toyota Aygo

Bilarna byggs i Danmark av Dan Suenssons företag Aquila Racing Cars A/S och kostar ny €29.000 plus moms. Det finns många begagnade bilar och bilarna verkar hålla sitt andrahandsvärde bra. Bilar som har några år på nacken köps och säljs för från 160.000 kr och uppåt. För att göra det möjligt för så många som möjligt att köra är det viktigt att den årliga kostnaden hålls på en rimlig nivå, och det verkar man ha lyckats med här. Ungefär 80.000 kr per säsong kostar det att köra hela serien, inklusive serieavgift, bränsle, däck, mm. Resor till och från tävlingarna och boende tillkommer givetvis, men det är ändå väldigt mycket nöje för pengarna.

”Jag har faktiskt lyckats köra betydligt under den där summan”, berättar Michael Karpers, som fanns på plats som representant för seriens promotor. Även Alx Danielsson, med stor erfarenhet av formelbilsracing, finns med i promotorföretaget, men hade andra åtaganden denna dag. Michaels egen bil fanns på plats så att man fick möjlighet att provsitta, vilket många tog chansen att göra.

Många, både yngre och äldre, tog chansen att provsitta bilen. Michael Karpers instruerar.

Kalendern för 2022 ser ut på följande sätt:
23-24 april, Testdag, Kinnekulle
7-8 maj, Deltävling 1, Falkenberg
3-5 juni, Deltävling 2, Kinnekulle
11-12 juni, Deltävling 3, Sturup Raceway
8-10 juli, Deltävling 4 (Västkustloppet), Falkenberg
13-14 augusti, Deltävling 5
2-3 september, Final, Kinnekulle
1 oktober, Mek- och sponsorhelg, Kinnekulle

Dessutom pratar man om att, glädjande nog för oss i södra Norrland, komma till Mittsverigebanan under våren för en testdag och kanske förlägga någon deltävling här under kommande säsonger.

Bland förare som passerat igenom serien som ett led i att gå från karting till en karriär i formelbil finns bland annat Joel Granfors som kört Formel 4 i England, Elias Adestam som tidigare i år fick Rydell Special Award och Linus Granfors, Joels yngre bror som är på väg att göra karriär som brodern.

Besöket i Sundsvall var en del av en promotionturné och jag tycker verkligen att man lyckas med att sälja in tanken på en bra och rättvis serie där förarna lär sig att hantera en bil som inte kan leva på motorstyrka och där de låga omkostnaderna gör att det är möjligt för många att vara med.

Motorsportmagasinet kommer att följa Aquila Formula 1000 med intresse under säsongen!

Vi passar på att skänka ett tack till Molin bil och Anna Axehult som sponsrade med bra lokal för visningen!

Den som är intresserad av att veta mer kan gå in på https://www.aquilaracingcars.com/sv/

Text: Christer Hägglund
Foto: Christer Hägglund

Följ oss gärna

1,802FansGilla
1,572FöljareFölj
116PrenumeranterPrenumerera
Christer Hägglund
Christer Hägglund
Fotograf och skribent som under åren 2017-2020 arbetat med drifting, men gärna fotograferar och skriver om de flesta grenar. Utgår ifrån Sundsvall och har Sundsvall Raceway och Mittsverigebanan som hemmabanor.

Related Articles

Våra Sociala Medier

1,802FansGilla
1,572FöljareFölj
116PrenumeranterPrenumerera
spot_img

Senaste artiklarna