10 C
Sundsvall
tisdag, maj 17, 2022

Tom Blomqvist var med och körde hem Daytona Rolex 24 timmars

Många av oss som gillar racing av olika slag, har säkert inte missat långloppet som kördes i helgen. Daytona Rolex 24 timmars körde sin 60:e tävling, en tävling som hade några svenska förare i startlistan.

När målflaggan föll efter 24 hårda timmar så fick vi se teamet Meyer Shank Racing kliva fram som vinnare, förarna i detta team var Oliver Jarvis, Helio Castroneves, Simon Pagenaud samt Daytona Rookien Tom Blomqvist. Detta var alltså Blomqvists första Daytona 24 Rolex 24 timmars. Tom var tilltänkt att köra denna tävling för ett antal år sedan, men den gången blev han nekad visum och kom således inte till start. Teamet han skulle ha kört med gick dessutom och vann det året.

Tom Blomqvist är inte någon rookie när det kommer till att köra långlopp, han är fabriksförare i BMW Motorsport teamets WEC program (World Endurance Championship) Samt har vunnit en titel i brittiska Formel 2.

Teamet, som aldrig har kört ihop före Daytona, såg ut att få ett svårt långlopp när man förlorade flera varv efter punktering. Men efter smart strategi och beslutsamhet så tog teamet målflagg och vann i den vassaste klassen DPI.

I denna klass så fanns även Marcus Ericsson, som körde Chip Ganassi teamets DPI bil nummer 2 tillsammans med bland annat Kevin Magnussen. Teamet visade sig starka och höll sig uppe i toppen tills ett problem med bränslepumpen gjorde att teamet tappade 27 varv under reaparationen av pumpen och man slutade på sjätte plats.

Linus Lundqvist med sina teamförare höll sig högt upp i resultaten, tills bilen fick tekniska problem sex timmar in i tävlingen och tvingades bryta. Teamet Linus körde i var Alegra Motorsport som ställde upp i klassen GTD PRO med en Mercedes AMG.

Daytona Rolex 24 timmars är en tävling som sätter förare och maskiner under extrema påfrestningar. Saker går sönder, tuff racing leder ibland till incidenter som leder till krockar och skador på bilen. En incident som väckte oro var när en funktionär blev skadad under en incident, dessbättre så ska funktionären endast ha fått lättare skador och nu vara på bättringsvägen.

Teamen laddar nu om och tar sikte på 1000 miles of Sebring 16-18 mars.

Text: Henrik Andersson
Bild: Meyer Shank Racing

Henrik Andersson
Henrik Anderssonhttps://www.motorsportmagasinet.se
Fotograf och skribent som från 2010 fotat och skrivit om olika motorsporter, med drifting i fokus på allvar sedan 2014, fotograferar och skriver även om andra grenar. Utgår ifrån Heby och har rätt nära till GTR Motorpark samt Gelleråsen.

Related Articles

Våra Sociala Medier

1,230FansGilla
550FöljareFölj
90PrenumeranterPrenumerera
- Advertisement -spot_img
- Advertisement -spot_img

Senaste artiklarna