15 C
Sundsvall
måndag, september 27, 2021

Blöt Mälardalen open på Kjula Dragway.

Det är inte många sporter som är så väderberoende som dragracing. Det ligger i sakens natur att snabba fordon och vatten på banan är en väldigt dålig kombination.

Lördagens körningar kom igång bra, men när kvalrunda nummer ett var på väg att avslutas fick de lynniga vädergudarna nog och satte stopp för vidare körning under lördags dygnet. Alla som håller på med dragracing vet att sånt här händer, tråkigt men ingen rår på vädrets makter. Kjula har varit relativt förskonat från rain offs senaste åren.

Under söndagen återupptogs körningarna där de slutade under lördagen och tävlingsledningen beslutade att ge förarna en kvalrunda till innan elemineringarna drog igång. Den publik som fanns på plats under helgen fick trots allt valuta för biljetten och bjöds på kul racing framtill söndag eftermiddag då vädergudarna, den allsmäktige tävlingsledningen om man så vill, återigen beslutade sig för att stoppa tävlingen. Det i sin tur ledde till att det inte blev några finaler i respektive stege denna helg. Hur poängen räknas i totalen ska jag låta vara osagt.

Trots vädret hann de 147 tävlande med att plocka ut 434 tidkort under helgen. Bra flyt och bara några enstaka incidenter på banan som ledde till kortare avbrott. Jag blir lika imponerad varje gång det blir en lite större sanering av banan, allt från banpersonal till tidtagning, klassvärdar, tävlingsledning och speaker med flera rycker ut och jobbar hårt och effektivt för att få banan körklar och säker. Eldsjälar från hela Sverige som arbetar från tidig morgon till sen kväll för att bjuda på bästa möjliga förutsättningar både på banan och i depån.

Summa summarum, trots svenskt sommarväder i sitt esse så har iallafall jag personligen haft riktigt kul på plats. Det som sticker ut mest på plussidan är Carlsson och Blomberg som höll låda i sina brutala front engine dragsters. Att stå på plattan med kameran när de rullar in i vattnet och stampar till, det får fortfarande varenda hårstrå på kroppen att resa sig. Mäktigt är förnamnet, publikfrieri av rang är efternamnet. Att Thomas Karlsén nog kammade hem priset för årets bakhjulskörning är också en sak man kommer ihåg. Viktigt att påpeka dock att jag tycker ALLA förare och team gör det fantastiskt bra. Frågan är ju, kommer Björn Lundin, i sin tokfräna Volvo, knipa världsrekordet han och teamet jagar?   

På minussidan för helgen hamnar regnet på ohotad första plats.

Nästa gång vi besöker Kjula Dragway blir 18:e och 19:e september då den stora finalhelgen går av stapeln och säsongen ska rundas av, i solsken såklart. För det regnar aldrig på Kjula. Punkt! 😉

Resultat hittas här: https://www.dragracing.eu/results.asp
Övrig info på www.kjuladragway.com

Text: Henrik Lindberg
Foto: Henrik Lindberg

Related Articles

Våra Sociala Medier

1,218FansGilla
550FöljareFölj
78PrenumeranterPrenumerera
- Advertisement -spot_img

Senaste artiklarna