13.9 C
Sundsvall
torsdag, juli 7, 2022

Calle Bergman: ”Jag började köra gokart vid 11 års åldern”

I år ska Calle Bergman tillsamamns med det nystartade teamet Exion Racing, göra debut inom STCC. Exion racing är ett team grundat i början av 2022 och kommer köra årets STCC säsong med Audi RS3 LMS.

Till säsongen 2022 så kommer det en ung driven kille som är hungrig, vetgirig och har en stark vilja att utvecklas och bli ännu vassare. Jag (Oskar) passade på att ställa lite frågor till Calle efter en testdag med den nya audi RS3 LMS bilen.

Berätta kort vem Calle Bergman är?

– Jag är född 2005 vilket gör mig till 16 år, jag kommer från en liten stad som heter Värnamo. Läser just nu ekonomi på gymnasiet men hoppas på att kunna leva på motorsporten i framtiden

När började din karriär inom motorsport?

– Jag började köra gokart vid 11 års åldern, men innan dess började jag köra motocross, vilket jag körde i 1 år. Sen ville jag börja ta det mer seriöst, men då beslöt sig pappa om att vi skulle testa gokart för det lät mer säkert. Efter den dagen så fastnade jag verkligen vid det. Vi körde inte så mycket till en början men efter 1 år av ”låtsas” körning, så körde jag mina tre första tävlingar i Sverige för att klassas som icke debutant. Efter detta gjorde jag min första resa ner till Italien, och så började min karriär inom motorsporten.

Vad har du kört för klasser och vilken har du gjort mest framgång inom?

– Jag har kört gokart i klasserna J60, OK-Junior samt Ok-senior. I OK-junior lyckades jag faktiskt ta pole-position i Italien under en WSK tävling (world series of karting) Vilket gjorde mig till den första svensken att ta pole i OK-junior i WSK. Jag avslutade min gokart karriär 2020, efter ett antal dåliga race med bland annat några krascher. 2020 tog jag istället chansen att hoppa in i Formel Nordic, första året var ett väldigt lärorikt år med någon pallplats samt en vinst. Året därpå (2021) fortsatte jag i samma spår, tyvärr körde jag endast de tre inledande racen, innan jag valde att hoppa av formel Nordic. Efter formel Nordic tog jag steget in i Radical klassen, för att slutföra de sista 2 racen i den svenska kalendern. Där körde jag för Radical Sweden i en Radical SR3.

– Bilen var grymt rolig att köra med en väldigt skön känsla. Under de sista två racen körde jag 4 deltävlingar där jag vann överlägset i alla, och efter säsongsavslutningen på Knutstorp fick jag chansen att testa en Audi Rs3 LMS STCC bil. Den var grymt rolig att köra och endast efter några varv körde jag väldigt fort, så jag kände att detta var min grej. Efter det så siktade vi in oss på att köra STCC inför 2022.

Vintern har varit lång, hur har du gjort för att få så mycket sätestid som möjligt?

– Under vintern har jag gjort en hel del tester samt race, jag har bland annat kört 4 race i Nevada cup serien i en Radical sr10 på bland annat Formel 1 banan Portimao. Det var 4 väldigt lärorika helger, där jag även lyckades ta guldmedalj i mästerskapet. Jag fick även chansen att köra ett 2h race i Barcelona, med en Cupra Leon TCR bil. Det gick faktiskt väldigt bra, enda fram till att vi fick problem med växellådan när vi låg på tredje plats och var påväg uppåt. Sist men inte minst fick jag även köra ett tvådagars test på Circuit de Andalucia med en Audi Rs3 LMS.

– Vid sidan om detta har jag även tränat i min racing simulator!

Hur kommer det sig att du hoppar upp i stcc nu, har det varit ett mål?

– Jag och min far försökte besluta vad vi tyckte jag skulle köra, jag var sugen på köra formel bil utomlands, men visste hur mycket det krävde samt hur stor konkurrensen var. STCC har inte direkt varit ett mål, men rent naturligt så valde vi att testa STCC då det kändes som det bästa alternativet inom svensk racing. Mina förhoppningar är att denna säsong, lära mig så mycket som möjligt för att sedan 2023 gå för guldmedalj i junior-mästerskapet

Vilket team kör du för i år?

– I år ska jag tillsammans med Exion racing göra debut inom STCC. Exion racing är ett team grundat i början av 2022 utav min far Niclas Bergman och min teamkompis far Daniel Aronsson. Teamet kommer att utgå från Värnamo där Exion själva driver en padelhall med eventverksamhet.

Vad tror du kommer vara den största utmaningen i kommande säsong i stcc?

– Den största utmaningen kommer nog vara, att lära mig att kvala så bra som möjligt då det är väldigt stor skillnad, mot de andra bilarna jag kört innan. I en STCC bil har man endast 1-2 varv på sig för att sätta så snabb tid, som möjligt eftersom det är då däcken är som mest optimala för kval.

Vad är din starka sida som racing förare?

– Jag tror att mina starkaste sida som förare är att jag är väldigt driven och vill lära mig mer, så jag har väldigt lätt för mig att lära min nya bilar och anpassa mig till förändrade förhållanden. Jag skulle också säga att jag går fullt ut när jag tävlar, och jag gör allt vad jag kan för att lyckas placera mig så bra som möjligt.

Du gjorde första testet här på Anderstorp med era nya RS3 LMS bilar, hur kändes bilen?

– Bilen kändes väldigt bra, både i chassit men även prestanda i motorn. Jämfört med de tidigare Tcr bilarna jag kört, så känner jag att denna bilen är mycket mer välbyggd och att den har en helt annan karaktär i både entry, mid corner och exit.

Vad är största skillnaden bil mässigt med radical och formula nordic?

– Skillnaden mellan en Formel Nordic och en Radical SR10 som var den senaste bilen jag körde, skulle jag säga är att Radicalen är väldigt mycket tyngre, vilket ger en helt annan feeling i bilen och litet annorlunda sätt att köra på. Det är även väldigt stor motoreffekts skillnad då radicalen har 425 hk och Formel Nordic ligger på cirka 160 hk.

Text: Oscar Malmlund
Bilder: Oscar Malmlund

Henrik Andersson
Henrik Anderssonhttps://www.motorsportmagasinet.se
Fotograf och skribent som från 2010 fotat och skrivit om olika motorsporter, med drifting i fokus på allvar sedan 2014, fotograferar och skriver även om andra grenar. Utgår ifrån Heby och har rätt nära till GTR Motorpark samt Gelleråsen.

Related Articles

Våra Sociala Medier

1,230FansGilla
550FöljareFölj
98PrenumeranterPrenumerera
- Advertisement -spot_img
- Advertisement -spot_img

Senaste artiklarna