5 C
Sundsvall
torsdag, oktober 24, 2024

Dakar är inne på sin fjärde dag, starka prestationer för våra svenska förare

Dakarrallyt körs nu för fullt, och när du läser denna artikel så är de inne på fjärde dagen. Hittills så har våra svenska förare öppnat starkt.

De förare som vi pratar om är Mattias Ekström som rattar en av Audi E-Tron bilarna, och den andra är Sebastian Eriksson i klassen lätta prototyper. Dakar är som bekant ingen tävling du bara dyker upp och tror att allt rullar på lätt och smidigt, detta är ett av världens tuffaste, om inte det tuffaste rallyt du överhuvudtaget kan ställa upp i.

Men som sagt när vi skriver detta så är Mattias Ekström 5:a ihop med sin kartläsare Emil Bergkvist. Teamet gjorde ett stort kliv framåt då de startade på 9:e plats och körde sedan upp sig till en femte plats, upp till ledarna har de endast 2.59 minuter.

Teamet som Mattias Ekström kör för heter Audi Sport, samma team som nuvarande ledaren Carlos “El Matador” Sainz kör för, samt trean Stephane Peterhansel. Bilen de kör tävlar även i klassen Ultimate Prototype.

Såhär skriver Audi om utmaningarna av att tävla med Audi RS Q e-tron:

“Dakarrallyts karaktär ställer ingenjörerna inför speciella utmaningar. Marathonrallyt pågår i två veckor och dagsetapperna är upp till 80 mil långa. Eftersom det inte finns några laddstolpar i öknen har Audi valt ett innovativt laddningskoncept: Ombord på Audi RS Q e-tron finns även den högeffektiva TFSI-motorn från DTM. Den är en del av energiomvandlaren som laddar högvoltsbatteriet under körning. Eftersom förbränningsmotorn används i det effektiva området mellan 4.500 och 6.000 varv per minut, är förbrukningen långt under 200 gram per kWh”.

I den lätta prototypklassen så hittar vi Sebastian Eriksson som tillsammans med sin nederländska kartläsare Wouter Rosegaar för närvarande ligger trea 7.03 efter ledaren Seth Quintero.

Vi kommer hålla koll på hur rallyt utvecklar sig, och vi håller såklart tummarna för att både Mattias Ektröm och Sebastian Eriksson tar sig i mål och får med sig bra placeringar också.

Text: Henrik Andersson
Bild: Red Bull Content Pool

Följ oss gärna

1,800FansGilla
1,502FöljareFölj
112PrenumeranterPrenumerera
Henrik Andersson
Henrik Anderssonhttps://www.motorsportmagasinet.se
Fotograf och skribent som från 2010 fotat och skrivit om olika motorsporter, med drifting i fokus på allvar sedan 2014, fotograferar och skriver även om andra grenar. Utgår ifrån Heby och har rätt nära till GTR Motorpark samt Gelleråsen.

Related Articles

Våra Sociala Medier

1,800FansGilla
1,502FöljareFölj
112PrenumeranterPrenumerera
spot_img

Senaste artiklarna