Efter den uppskattade deltävlingen på Drivecenter Arena i Fällfors förra året så har Drift Masters European Championship mycket glädjande beslutat att återvända till Sverige för en deltävling under årets säsong.
Men vi kan ta det hela från början. Drift Masters-säsongen börjar även i år på Irland, där en stor del av organisationen och flera av stjärnorna har sin hemvist. 6-7 maj är datumet och Mondello Park heter banan och de flesta som intresserat sig för drifting under några år känner till den mycket väl.
Deltävling 2 innebär ett återbesök på Drivecenter Arena i Fällfors, strax utanför Skellefteå. Efter fjolårets mycket lyckade deltävling var vi många som hoppades på ett återbesök, men visste samtidigt att det är många arenor i Europa som vill arrangera. 9-10 juni kommer tävlingen att gå och min rekommendation är att inte missa chansen att se underhållning på den här nivån.
En nyhet för året är ett besök i Finland och Power Park i Alahärmä, Södra Österbotten den 7-8 juli. Det blir alltså två långa resor för de tävlande från södra Europa, men redan samma kväll som kalendern presenteras har vi sett att det kommer att kunna erbjudas plats att parkera sina trailers och tävlingsbilar på skyddad plats i norra Sverige mellan den svenska och finska deltävlingen. Riktigt snyggt om det går att lösa, så vi håller tummarna att det går i lås. Riktigt roligt för de finska DMEC-fansen att få en egen deltävling i år!
29-30 juli bär det av till Riga, Lettland, där deltävling 4 går på den klassiska Bikernieki-banan. Hög fart och en svår bana som kräver mycket av både förare och bil är det vi blivit vana att se, och jag är inte det minsta orolig för att bli besviken i år.
Deltävling 5 är också riktigt spektakulär, då den arrangeras i Ferropolis i Tyskland. Det gamla dagbrottet har kvar sina stora, tunga gruvmaskiner och det tillsammans med en ljud- och ljusshow skapar en riktig helhetsupplevelse för besökarna.
Finalen kommer även i år att gå i Polen, någonstans runt Warsawa. Vilken arena kommer enligt pressmeddelandet att meddelas senare.
Vi ser fram emot en riktigt spännande DMEC-säsong med sex bra deltävlingar. Nu återstår bara att se vilka som tänker köra. Mer om det längre fram!
Text: Christer Hägglund
Foto: Dennis Flink