14.4 C
Sundsvall
torsdag, juli 7, 2022

Emilia Olausson: ”Stort intresse för motorsport och depålivet”

Som många andra i tid till gymnasieval hade jag jättesvårt att hitta något jag ville gå. Jag var inte speciellt sugen på att gå natur eller samhälle. Var redan trött att det inte hände något mer ”spännande” under skoldagarna.

Emilia är en driven person med stor passion för motorsport, och allt kring racing med bilen/ tekniken. Oscar passade på att prata med Emilia som är en vass mekaniker hos Brink Motorsport.

Berätta, vem är Emilia ?
– Jag heter Emilia och fyller 21 i år, kommer från norra Skåne och jobbar på Brink Motorsport.

Har du själv kört någon racing?
– När jag var yngre körde jag mycket motocross, mer än så har det inte varit direkt. Jag har kört skrotbilsrejset på Ljungbyhed en gång, om det ens räknas haha.

Du är alltså Racing mekaniker, när bestämde du dig för att bli det?
– När jag skulle välja gymnasium faktiskt. Som många andra i tid till gymnasieval hade jag jättesvårt att hitta något jag ville gå. Jag var inte speciellt sugen på att gå natur eller samhälle, var redan trött att det inte hände något mer ”spännande” under skoldagarna liksom. Jag var faktiskt väldigt inne på att på att gå inriktning mot dans eller grafisk design, men kände ändå att leta och se om de fanns något annat.
En dag var jag med familjen och körde hyrkart, där jag träffade en tjej som jobbade och berättade att hon hade gått tävlingstekniker på Ring Knutstorp. Vilket lät väldigt coolt så jag och mamma kollade upp och såg att det var öppet hus redan dagen efter, åkte dit och på en gång kände jag att ja. Det här är rätt!

Det är sällan man ser tjejer som ligger och skruvar på banorna, varför tror du att det är så?
– Jag tror det kan bero på många olika anledningar. Eftersom jag körde motocross som yngre var jag också en av få tjejer där. Men jag har föräldrar som själv tyckte det var kul, och tänkte inte att det var en ”tjej eller killsport”. Vilket gjorde det lätt för mig att vara där liksom. Så att komma in som ”ensam tjej” kan nog vara läskigt, om man inte har någon förebild eller stöd från folk runtomkring en. Jag såg väldigt mycket upp till Ashley Fiolek (Kvinnlig motocrossprofil från usa Reds. Anm) Jag ville bli som henne, det tror jag gjorde en del att vara motiverad liksom. Så jag tror att vi behöver visa att vi tjejer finns för att skapa en förebild för andra att våga ta steget in.

– Sedan finns det tyvärr folk som tror, att bara för vad jag har mellan benen kan jag inte göra ett lika bra jobb som någon annan. Folk lyssnar inte eller tar en seriöst och letar efter svar hos en kille. Då blir det jobbigt att visa vad man kan, om ingen tror att du kan något alls.

– Om man ser på internet (tillexempel TikTok) i bilcommunity. Om en tjej yttrar sig på något vis att hon kan eller är intresserad, så letar allt från pojkar till gubbar upp vartenda litet fel hon gör. Att allt hon gör är fel och hon kan ingenting för han kan visst mycket bättre. Inte konstigt att det är svårt för tjejer att våga lära sig eller ta plats.

– Som tur har jag till största delen haft folk runtomkring mig som inte ser på det viset. Är du duktigt så spelar det inget roll vem du är. Som nu hos Brink känner jag absolut inte mig annorlunda behandlad bara för jag är tjej, tänker aldrig på det. Förutom när det är damtoaletter på racingbanorna och det är mindre kö till dem.

Hur hamnade du i Brink Motorsports garage?
– Jag gick ju gymnasiet på Ring Knutstorp. Så hade jag En klasskompis till mig som hade praktikplats på Brink, men som sedan bestämde sig för att göra annat. Då rekommenderade han mig, att ta över hans plats. Så jag hade praktik hos dem några månader tills jag tog studenten, och fick sedan fortsätta jobba där!

Du är en av få människor som kör heltid som racing mekaniker, vad är det som gör dig unik?
– Jag har ett stort intresse för motorsport och depålivet. Så jag vill verkligen jobba med det jag håller på med. Det ligger inte på en hobbynivå bara. Jag är en vinnarskalle så jag nöjer mig inte med att göra jobbet halvdant för att det är bekvämt. Jag gör vad jag kan för att vinna alltid, min noggrannhet är också viktig.

– Jag gör inget jag är osäker på, och hoppas det löser sig. Är det något jag är osäker på tar jag hjälp, för att få rätt på det. Vilket gör att dem vet att det jag gjort, är jag säker på och det blir rätt. Jag har bra social kompetens, som gör att jag kan åka iväg stå på mässor till exempel och representera teamet bra.

Ni har nu nya bilar till denna säsongen, vad är största skillnaden mot dem gamla för din del?
– Just nu för min del, är det att lära känna bilen så bra som möjligt. Förra bilen kunde jag näst intill utantill. Det mesta på den nya är nytt, så lära mig skruva så snabbt och bra som möjligt.

Vad är det bästa med ditt jobb?
– Att det är varierande. Låter kanske som om jag bara skruvar på samma bil hela tiden, men det är en del runtomkring också som behövs fixas. Ibland är jag iväg och ställer ut på mässor osv. Såklart är själva racingen en stor del! Adrenalin, glädje svett och tårar haha.

Vad är det mest utmanande att vara racing mekaniker?
– Du måste kunna jobba under stress och kunna samarbeta. Ibland behöver du kanske byta växellåda och koppling, under väldigt kort tid mellan två race. Då gäller det att kunna jobba snabbt samt samarbeta med de andra mekanikerna, men samtidigt inte göra några misstag.

Vilket är ditt bästa minne med ditt jobb?
– Hmm. Det första jag kommer på är Skellefteå förra året.

– Vi hade problem att effekt saknades i motorn. Så efter kvalet var kört satte vi igång att försöka hitta felet, vi bytte massa prylar men inget löste felet. Till sist bestämde vi oss för att byta motorn. Eftersom kvalet kördes så sent på Skellefteå blev allt väldigt sent. Så jag och min andra mekaniker tog på oss motorbytet på natten, och var klara klockan 8 på morgonen dagen efter. Men eftersom jag och Glenn då hade varit vakna och åt frukost för andra gången den ”dagen” gick vi och lade oss i typ 3 timmar, för att sedan vakna till massa notiser från instagram på telefonen där de stod bland annat ”motorbyte” men när jag såg det stod ”andra motorbyte” och bild på mekaniker, som inte var jag och Glenn kändes allt helt konstigt. Liksom jag och Glenn bytte en motor inatt, varför är det en bild på Tobias som har en motor hängande i motorlyften haha? Så jag for upp snabbt ur sängen och ut till de andra mekanikerna, som precis var klara och hade gjort ett kanonjobb och även hittat vad felet var. Vi åkte hem från Skellefteå med en seger i sista racet med den bilen som ett gott plåster på såret.

– Låter kanske Konstigt att säga det är mitt bästa minne. Men just då var allt jobbigt och man slet, men att titta tillbaka på det och tänka att det är faktiskt riktigt roligt. Inte att vi hade problem, utan allt slit man gör som till slut förhoppningsvis slutar i seger.

Vad är drömmen inom din karriär?
– Denna frågan tycker jag är svår. Grejen är att jag tänker jag ska bli bäst på allt jag gör. Men såklart vill jag upp på högre nivå, utomlands. Jag har inte bestämt mig för vad än. Rallycross och långlopp är väll två grejer som jag skulle vilja testa på.

Vi önskar Emilia stort lycka till i sin karriär!

Text: Oscar Malmlund
Bilder: Oscar Malmlund

Henrik Andersson
Henrik Anderssonhttps://www.motorsportmagasinet.se
Fotograf och skribent som från 2010 fotat och skrivit om olika motorsporter, med drifting i fokus på allvar sedan 2014, fotograferar och skriver även om andra grenar. Utgår ifrån Heby och har rätt nära till GTR Motorpark samt Gelleråsen.

Related Articles

Våra Sociala Medier

1,230FansGilla
550FöljareFölj
98PrenumeranterPrenumerera
- Advertisement -spot_img
- Advertisement -spot_img

Senaste artiklarna