Isac fick ett erbjudande med ny bil och nytt team, ett erbjudande som Isac kände var en bra chans till utveckling. Både som förare och även kunna vara med och utveckla ett nytt team med allt vad det innebär.
Att Isac hör hemma i en racing bil, det har nog ingen som följer STCC missat, han är en ung, driven förare som har gott om tid på sig att utveckla sin körskicklighet vidare. Under denna säsong så kommer han köra den nya Audi RS3 LMS bilen i STCC, för det nya teamet Exion Racing. En väldigt bra möjlighet, att kunna vara med och forma ett team och nå framgångar! Vi passade på att ta ett snack med Isac efter en testdag med den nya bilen och teamet
Berätta, vem är Isac Aronsson?
– Isac Aronsson är en glad kille från de småländska skogarna, som brinner för racing och allt med motorer. Kör jag inte racing så skruvar jag på min egna bil och i veckorna så jobbar jag som snickare.
Hur kom det sig att du började med just racing?
– Jag började köra gokart när jag var 5 år sen körde jag alla klasser upp till att jag var 11 år och kände att jag ville utvecklas och inte fastna i gokarten. Och då ringde vi runt och tillslut var jag på Kinnekulle och tog racing licens och började då köra Renault junior cup och var då yngst i världen att få racing licens som 11 åring.
Vi har tidigare sett dig i STCC, när började din racing karriär och vilka klasser har du kört?
– Min racing karriär startade 2013 i Renault junior cup som jag körde några säsonger där ville jag komma vidare och utvecklas när jag var 14. Men tyvärr som 14 åring i Sverige kunde man inte göra så mycket så jag hoppade in i en klass i Danmark som heter Citroën ds3 cup. Sedan efter det så hoppade jag in i STCC cirkusen.
Du har nu bytt team, hur kommer det sig?
– Jag fick ett erbjudande med ny bil och nytt team och jag kände chansen att utvecklas som förare och även vara med och utveckla ett nytt team och att kunna vara med från grunden och skapa framgångar kändes rätt.
Ni har nya bilar, RS3 LMS som ni testade här på Anderstorp, hur var känslan jämfört med din förra Audi?
– Enligt mig var det som dag och natt. Effekten och responsen på gasen var helt galen. Men även så mycket man kunde göra med chassit kändes grymt med dem få inställningar vi hann testa i Anderstorp så ser detta väldigt positivt ut.
Vad är målet med stcc i år?
– Målet är att ta platser längre upp i fältet och någon pallplats hade inte varit fel. Men även att göra så mycket för teamet som möjligt.
Vem är största hotet i stcc i år tror du?
– Jag skulle säga alla för man ska inte räkna bort någon då säsongen inte är igång än och många i startfältet har nya bilar så det ska bli spännande att se själv.
Hur har du hållt rattrosten borta under vintern?
– Det har varit mycket träning fysiskt, men även körning i simulator för att göra något.
Vilket är ditt bästa minne inom motorsporten?
– Mitt bästa minne är nog från finalen förra året på Mantorp när jag stod i pole och så många grymma och erfarna förare bakom sig var en sjuk känsla.
Text: Oscar Malmlund
Bilder: Oscar Malmlund