Av årets SM-säsong i drifting, så återstår det endast en deltävling. Finalen, som kommer köras på Saab Arena i Linköping, kommer bli intressant på många plan.
Vadå många plan, vad menar du? Jo som vi kommer att gå igenom nedanför, så är det som sagt dags för finalen – Grande Finale på en helt ny anläggning, som aldrig tidigare har sett SM-serien i drifting. Anläggningen kommer dessutom att byggas upp enbart för finalen i Gatebil Swedish Drift Championship presented by Meguiars.
Så vi tycker det är dags att granska tabellen, hur ser den ut och vad kan hända i toppen? Sen så har vi ett antal faktorer som ytterligare kan röra till det rejält i sammandraget. Om vi tar och börjar i rätt ände.
Tabellens topp 5 ser ut som följande:
1. Mathias Johansson 267 p
2. Mikael Johansson 256 p
3. Andreas Staberg 256 p
4. Andreas Lilja 248 p
5. Kevin Brunberg 243 p
Som ni ser så skiljer det 24 poäng mellan ledaren Mathias Johansson och Femman Kevin Brunberg. Tight är egentligen bara förnamnet och de poäng som är kvar att köra om är maximalt 110 (100 för vinst och 10 för kvaletta).
Visst Mathias Johansson har såklart en liten fördel med 11 poäng till tvåan Mikael Johansson och trean Andreas Staberg, bägge med 256 poäng.
Så om vi börjar bena ut lite scenarion, om nu tex Mikael Johansson tar hem kvalet och vinner tävlingen så kör han in 110 poäng och hamnar då på 366 poäng. Skulle då Mathias Johansson göra ett sämre kval och ta sjätte kvalplats som ger 5 poäng, och sen komma sämre än tvåa så går Mikael Johansson om och tar hem serien.
Samma gäller för Andreas Staberg om han tar hem 110 poäng. Skulle däremot Mathias kvala som sämst femma och ta andra platsen, så hamnar ettan och tvåan på samma poäng (366) och då är det särskiljning som gäller.
Sen så har både Andreas Lilja och Kevin Brunberg chans att ta hem en hel del poäng och klart kan utmana om pall platserna, de har även en matematiskt chans att ta hem mästerskapet, men då ska det röras till i toppen rejält under tävlingen. Men möjligheten finns där och vi har ju sett händelser förut som har skakat om i tabellen.
Så som jag ser tabellen, så slåss Mathias, Mikael och Andreas om titeln. Andreas och Kevin fightas om att komma upp på pallen, vilket de är klart inom räckhåll för med 8:a respektive 15 poäng upp till 2:an och 3:an. Men ska någon av dem komma upp till andra plats så kräver det att både Mikael och Andreas misslyckas helt och antingen inte kvalar in, eller slås ut i topp 32.
Vinnaren av deltävling 4, Joakim Andersson, visade på fenomenal form i Lidköping, han kan klart röra till det också. Samtidigt som han klättrar högre än sin 10:e plats som han har nu med 173 poäng.
Här kommer den första nagelbitaren, WildCards! Det är flera av dessa förare som är klart kvalificerade för att ta sig upp till topp 4 och även vinna. Johan Andersson t ex är en förare som alltid är konkurranskraftig, och bevisligen en förare som kan vinna. Sedan har vi Jim Olofsson som tog tredje plats på deltävling 2 i Sundsvall. Jim är också en förare som kan ta sig fram och slå ut någon av dessa herrar redan i topp 32.
Sen har vi topp 3 i Semi PRO som fick varsitt wildcard till finalen, de har visat hela säsongen att körningen finns där.
Så jag tänker sticka ut hakan och säga att mästerskapet är helt öppet för topp 3, och även inbjudande för pallplats för både fyran och femman i sammandraget.
Total tabellen ser ut såhär nu:
Som ni ser så är det många förare som kan kliva upp många placeringar under finalen, en final som kommer finnas kvar i minnet under en lång tid.
Saab Arena i Linköping öppnar sina armar den 3-4 september, då ska detta avgöras, vem tar hem mästerskapet? Får vi se många dramatiska händelser som kan innebära brutal förlust av poäng för topp 5?
Alla dessa svar får vi den 3-4 september, då ska allt avgöras och vi kommer såklart vara på plats och bevaka varje steg. Har du inte köpt biljett ännu, så är det hög tid för det nu!
Text: Henrik Andersson
Bilder: Dennis Flink och SDC (Tabellen)