I vackert soligt men lite kyligt höstväder kördes på lördagen finalen för årets körningar under namnet Bus1.
Vanliga år, utan pandemi, så har Bus1 och dess föregångare Onsdagsbus, kört hela sommaren och när första helgen i september kommer så är det dags för final. Alla som vunnit pris som “Kvällens buse” under onsdagskvällarna kommer för att kora en säsongsvinnare. I år har det endast blivit en körning tidigare, vilket inte ger den rätta uppladdningen för finaldagen. Dock var det en hel del tillresta förare, vilket gav riktigt bra nivå på körningen.
Bland racingåkarna stack en Porsche 991 GT3 ut ur mängden. Föraren Pär Englund la ett antal riktigt snabba varv. Ett intressant bygge var en Alfa Romeo som enligt uppgift kom från Stockholm. En Renault Clio Cup-bil körde också några bra varv, en bil som av många sägs vara ett ekonomiskt sätt att få mycket nöje på banan. Några lokala förare fanns såklart också, bland annat ett par i Volvo, en 740 och en riktigt snabb 850.
Driftingbilarna var inte så många, men körde publikfriande. En förare vi inte sett tidigare var Jonas Hedblom som körde en orange BMW. Förutom en liten sammanstötning med banans fasta installationer som gav en intryckt dörr såg körningen fin ut.
Gabriel Sundholm fanns på plats med sin Volvo 960 och vi frågade om hur det nya BMW-bygget går.
-Det har stått stilla nu under sommaren. Det kanske blir en körning till, men sedan är det dags att gå in i garaget igen och bygga vidare på den nya bilen, berättar Gabriel.
Vi tar också ett snack med Bus1:s egna husbuse Jim Nordqvist körde bra och bilen fungerade bra. Jim som kört i årets Riksmästerskap. Jim är även SGA, SportGrensAnsvarig för drifting för SBF i Mellannorrland, tillsammans med sambon Zandra. Vi pratar lite om framtiden både i distriktet och på riksnivå, bland annat den mediala plats som driftingen får. Intressanta spörsmål som vi får följa upp vid ett senare tillfälle.
En annan gammal bekanting vi träffade var Johan Andersson från Hudiksvall. Johan hade med sig hela familjeteamet. Förutom en multirem som hoppade av och tvingade Johan till ett raskt besök på en bildelsbutik så såg körningen bra ut. Vi frågade såklart lite hur planerna såg ut framgent för Johan och teamet
-Jag håller faktiskt på att bygga en ny bil nu. Tanken är att den ska vara klar till nästa säsong, och det är en del av förklaringen till att jag kört så lite i år.
Kommer ni att sälja din nuvarande bil då?
-Nej, den kommer syrran (Stina Andersson) att ta över, så den blir kvar i teamet. Även syrrans gamla bil kommer att bli kvar som bashbil och reservbil.
Vad är det du bygger på?
-Det håller jag hemligt ett tag till…
Blir det tävlingsdrifting nästa år igen?
-Som det känns nu så blir det någon serie igen, ja. Men jag vet inte vad utan ser mig omkring lite efter olika alternativ.
Även systern Stina är sugen på att börja känna sig för med tävlingsdrifting, men har inte heller bestämt något inför säsongen 2022.
Förutom racing och drifting på banan var det även bilutställning i depåområdet. Några riktigt sköna gamla japanska bilar fanns där, med helt rätt stuk, och några av dessa hoppas vi kunna återkomma till inom kort. Det uppskattade familjevarvet kördes också, där publiken tar sina egna bilar och får köra ett par varv på banan i mycket lugnt tempo. Roligt för alla att få möjlighet att se hela banan.
Innan vi lämnar träffar vi även på Per-Erik Norback, som är en del av ägargruppen till banan. Vi pratar lite med Per-Erik om det stora förbättringsarbetet som gjorts sedan gruppen tog över ägandet för några år sedan och även lite framtida planer. Men mer om det hoppas vi kunna presentera senare i en eller annan form.
Tack till Bus1-gänget för i år och så hoppas vi att 2022 blir ett mer normalt år!
Text: Christer Hägglund
Foto: Christer Hägglund