22 C
Sundsvall
tisdag, juli 9, 2024

Folkfest när Street Week gästade Sundsvall Raceway

Det blev en riktig folkfest när Street Week-cirkusen gästade Sundsvall Raceway på tisdagseftermiddagen och -kvällen.

Ja, som sagt en riktig publiksuccé när årets deltagare i Street Week Sweden kom fram till Sundsvall Raceway efter den ganska precis 40 mil(!) långa transportsträckan från gårdagens tävling i Dala-Järna. Ni som känner till Street Week vet ju att de tävlande måste köra tävlingsbilarna för egen maskin mellan deltävlingarna.

Själv tänkte jag avvakta lite med att åka de tre milen till banan, och kom iväg så att jag var där ungefär en timme efter att körningen startat kl 14.00. Då var det lång kö för att komma in på banan, en kö bestående av båda tävlande och publik. När jag nådde in till publikvärdarna och blev dirigerad till den mediaansvariga, så såg jag att parkeringen var full nästan till änden på den gamla landningsbanan. Det är många år sedan jag såg så mycket publik på Sundsvall Raceway!

Körningen under Street Week är ju lite speciell. Man kör i par och startproceduren är i stort sett som vanligt. Däremot består paren oftast av bilar som kör i olika klasser, vilket gör en jämförelse dem emellan helt ointressant. Här tävlar man ju med en totaltid för hela veckan, mot andra som kör i samma klass. En annan sak som skiljer lite, speciellt för oss fotografer är just startögonblicket. I vanliga fall går det till ungefär som att man rullar fram mot startgranen, båda tänder pre-stage, båda tänder stage, sedan blir granen grön och man sticker iväg. Heatet vinns av den som korsar mållinjen först. Tiden börjar räknas först när man startar, så om man har snabb reaktionstid så kan man därmed vinna sitt heat, även om man har långsammare tid och lägre fart.

I Street Week räknas bara tiden, så förarna har ingen brådska alls iväg från linjen utan kan stå och bygga turbotryck eller göra andra förberedelser tills allt är perfekt och då sticka iväg.

SHRA Sundsvalls ordförande Göran Svensson hördes varna förarna lite för greppet på banan, som är välpreparerad inför en större tävling kommande helg. Enligt uppgift hade de två tidigare tävlingarna körts på avsevärt mindre preparerade banor. Bra grepp brukar betyda bra tider, om greppet går att tygla, och så blev fallet även här. I klassen Max Outlaw har, när detta skrivs, de nio första förarna kört fyror! Även Henrik Nygren och Robin Johannesson i Street Outlaw har kört fyror.

Henrik Nygren, som tävlar i Street Outlaw

Ett speciellt omnämnande är faktiskt deltagarna i Sealed Hood Challenge värda. För dessa deltagare förseglar arrangören motorhuven på bilen, oavsett dess ordinarie klass, och sedan får man inte öppna huven på hela resan. Riktigt galet när man tänker på det att inte ens få fylla på en skvätt motorolja!

Street Week Sweden är ett fenomen, där startplatserna tar slut i ett nafs, där folk sitter längs vägen för att se bilarna åka förbi, och där ett stort antal följer med runt som publik! Tack för att vi fick bli en del av folkfesten på Sundsvall Raceway!

Den som vill se mer resultat kan gå till Nitroz. Välj Street Week Sweden 2024 Sundsvall i menyn på vänster sida.

Text: Christer Hägglund
Foto: Christer Hägglund

Christer Hägglund
Christer Hägglund
Fotograf och skribent som under åren 2017-2020 arbetat med drifting, men gärna fotograferar och skriver om de flesta grenar. Utgår ifrån Sundsvall och har Sundsvall Raceway och Mittsverigebanan som hemmabanor.

Related Articles

Våra Sociala Medier

1,230FansGilla
550FöljareFölj
112PrenumeranterPrenumerera
spot_img

Senaste artiklarna