Ja det där var ju en väldigt bra titeln på en artikel…. Eller hur, tänk om nu skribent. Här är det ju tänkt att du ska bjuda in läsaren till en intressant läsning, inte svänga med en massa strunt…. Så tillbaka till ämnet nu, drifting i Sundsvall.
Skämt åtsido, och även bortse från min totalt meninslösa titel och inledning. Vad menar jag egentligen? Jo det är snart dags för deltävling 2 i Swedish Drift Championship. Denna gång så gästar gänget Sundsvall Raceway, en bana som kräver flera saker av förarna.
Sundsvalls bana ligger som många vet på ett berg, detta gör att vädret har en tendens att vara nyckfull. Antingen så regnar det järnspikar, eller så är det sol och varmt. Banans läge har en tendens till att kylas av snabbt om vädret visar sig på sin mindre trevliga sida.
Men nog om det, vad händer den 5-6 juni då? Jo Semi-PRO förarna ska fortsätta kämpa om Riksmästerskapstiteln. Och förarna i PRO klassen fortsätter att jaga poäng i Svenska Drift Mästerskapet. Vilken tävling vi kommer att bjudas på, oavsett om du tittar via livestream, eller faktiskt är på plats.
Vi fick reda på i dagarna, att Sundsvall får sälja 200 biljetter till publik, denna nyhet är härlig att se då vi har väntat länge nog på att kunna se vår härliga sport live på plats. Så varför inte se till att snabbt säkra en biljett.
Tävlingens ordinare förare, behöver väl ingen större presentation. Men till denna tävling så kommer det ett gäng förare via Wildcards, och det är inte vilka förare som helst. Dessa herrar vet hur man ska ratta en driftbil, Felix Lindvall, John Martinsson, Jimmy Gustavsson och Jim Olofsson. Jonas Larsson är wildcard i Semi-PRO klassen. Dessa herrar kan klart röra runt ordentligt i grytan och sätta sin prägel på tävlingens resultat.
Banan då, hur kommer den att se ut och vad bör våra förare hålla koll på. Banriktningen är samma som 2019, dv s de startar på tillfartsvägen för landningsbanan. Sen är det full mutter upp mot första initieringen som är viktig att få till bra, samtidigt som du lär ha fart i bilen för att kunna hålla linjen genom första zonen, sen är det en snabb flick och vidare mot nästa stora zon. Denna zon går via läktarna och har då också en bekant mur, som kräver en hel del delar från bilarna. Muren sträcker sig långt och det kräver en hel del av förarna att verkligen sätta sin linje för att inte riskera att komma ur zonen, eller sätta sig i muren och riskera skador på bilen. Sen kommer en avslutande svepande zon till vänster och efter så är det målgång.
Värt att notera är att detta är en möjlig bansträckning, om det faktiskt blir så? det har vi ingen koll på, det egentliga som vi vet är att riktningen på banan kommer att bli denna.
Vad vi helt säkert vet, är att förarna är taggade på att komma till Sundsvall och kämpa om poängerna. Mikael Johansson vet vi är bra på att köra, däremot så detta första gången han är på Sundsvall med sin BMW, Kevin Brunberg har fått ordentligt med fart på Volvon, kommer han att visa sig bäst denna dag?
Sen får vi inte glömma de wildcards som är med, dessa förare är alla vassa och bekväma med sundsvalls bana. Så dessa kan säkert vara med och störa i fighten om poäng.
Men utöver Mikael och Kevin, så finns det ett helt gäng till som inte tvekar på att fälla ner gasen och ta bättre platser, vi har tex Herman Jansson, som känner denna bana mycket väl och hans problem med utväxlingen verkar ha löst sig, så han blir farlig. Pontus Hartman, Joakim Grahn, Fast Mike är alla förare som mycket väl kan ta för sig. Så med andra ord detta blir intressant att följa.
Du kan följa på två sätt, antingen är du snabb nog och får tag på biljett. Eller så följer topp 16 fighten via livestream på söndagen.
Detta sade Mikael Johansson inför deltävling 2, Vi snackade även med fler. Så gå in på drifting kategorin och läs bland våra artiklar.
Text: Henrik Andersson
Bilder: Robban Strandberg & Christer Hägglund (banskiss)