11.7 C
Sundsvall
lördag, september 24, 2022

Johan Palmqvist: ”Fokus är att få ut så nära max ur bilen”

Johan Palmqvist steg upp på högsta pallplatser i Club klassen på 2020 års säsong med sin vassa BMW. Nu är det dags för ett klassbyte.

Som sagt så vann Johan serien 2020 i klassen club. Vinsten gör att han måste upp i klassen Club Challenge, i denna klass finns ett stort gäng riktigt vassa förare.

Vi tog kontakt med Johan och ställde lite frågor med anledning av klassbytet och vad han har pysslat med.

Berätta lite om dig själv och hur du började med Timeattack?
– Är 26 år och jobbar som Master Technican på Börjessons Bil. Lägger större delen av mitt liv på racingen och satsar för allt vad jag kan och lite därtill.
Resan med Time Attack är ganska sjuk i sig. Har nämligen alltid haft en dröm om att tävla inom Motorsporten men trodde inte det skulle vara möjligt då varken jag eller någon i familj hade någon bakgrund inom det. Så fick jag syn på Timeattacknu.se och såg min chans att prova. Så körde en trackday 2017 som kändes helt ok, så tog en chans och anmälde mig till serien 2018.

Hur är känslan från förra säsongen?
2021 spenderades enbart i förberedelse för 2022. Alla möjliga resurser och all möjligt tid lades på att förbereda både mig och bilen inför att gå upp till Club Challenge. Så överlag känns det bra, jag har gjort vad jag har kunnat så det får bli lite som det blir helt enkelt.

Berätta lite om bilen som du kör?
– Det är en BMW E46 M3 som jag köpte helt original 2014 som jag sedan renoverat och utvecklat efterhand. Jag har växt med bilen så som jag planerat och hoppats på, och det känns som jag bara börjat med den. Så kort sagt är i princip hela underredet renoverat, förstärkt och det mesta bytt. Inför denna säsongen fick bilen även en Samsonas Dogbox växellåda, racesvänghjul och koppling samt en annan differential. Så nu börjar den verkligen likna en racebil.

Vilken klass kommer du köra 2022?
Då jag vann i Club 2020 är jag tvungen (och hade velat oavsett) att gå upp till Club Challenge. Och det ser jag verkligen fram emot!

Har det skett några uppgraderingar på din bil under vintern?
Samsonas Dogbox växellåda, Sachs Race koppling med lätt svänghjul, ombyggd 210 differential, BBS Motorsport fälgar samt en del annat. Och nu även på Yokohama A052 R-däck!

Målsättning på kommande säsong?
Jag har gjort vad jag kan med det jag har om man säger som så. Bilen är i sig inte tillräcklig för att utmana om serietiteln. Så mitt enda fokus är att få ut så nära max ur bilen jag bara kan, så hamnar jag där jag hamnar rent resultatmässigt. Denna satsningen ser jag även som ett steg till vad som komma skall, när det blir dags att ta ut min M3 CSL på tävlingarna.

Vilken är din favoritbana?
Försöker att inte favorisera någon bana då jag vill eliminera alla svagheter. Sen har alla banor sin charm. Men om jag ska nämna någon så skulle det vara Kinnekulle Ring. Den är teknisk och helt underbar när man väl hittar flytet.

Gör du någon träning/simulatorkörning för att finslipa/förbättra din körteknik?
Försöker träna på alla plan jag kan. Tränar både fysiskt och mentalt, läser på om sätt att få mer utav bilen och mig själv. Kör lite simulator men föredrar att köra med bilen för att få känslan i kroppen.

Vi tackar Johan för dessa svar och önskar han lycka till med klassbytet, Johan kommer vara en faktor som konkurrenterna behöver räkna med.

Text: Henrik Andersson
Bild: Oscar Malmlund

Henrik Andersson
Henrik Anderssonhttps://www.motorsportmagasinet.se
Fotograf och skribent som från 2010 fotat och skrivit om olika motorsporter, med drifting i fokus på allvar sedan 2014, fotograferar och skriver även om andra grenar. Utgår ifrån Heby och har rätt nära till GTR Motorpark samt Gelleråsen.

Related Articles

Våra Sociala Medier

1,230FansGilla
550FöljareFölj
112PrenumeranterPrenumerera
- Advertisement -spot_img
- Advertisement -spot_img

Senaste artiklarna