En förare som vi på MotorsportMagasinet har träffat på extra mycket i väldigt många olika situationer och länder är Nasser från El Salvador som bor i Dubai och har en tävlingsbil ståendes här i Sverige.

Första gången jag, Mattias, stötte på honom var på finalen i EDC 2022. Länk till videointervjun här: LÄNK.
Sen intervjuades han på Elmia 2023. Länk till artikel här: LÄNK.

Nu i Påskas gjorde han tävlingsdebut i Påsksladden med samma bil som han tävlade med i DMEC förra säsongen. En Nissan S13 med kompressormatad V8 som jag tror att många av åskådarna minns mycket väl på grund av ljudet. Varvstoppet var klart aggressivt ställt på den var villiga smidda V8:an. Nasser har valt att satsa på ett ganska stort antal event i Europa för att få sätestid. Till Elmia var ett av målen att träna på blött underlag vilket han verkligen fick göra och trivdes med. Dock blev det överkurs när det blev ”patchy”. Nasser gjorde bra ifrån sig och kom till top16 där han fick möta segraren i tävlingen Kevin Brunberg.
Hans andra tävling för säsongen var Chicago Drift i finska Lahtis. Här kämpade han på och kom till top32:an innan han blev utslagen i det väldigt tuffa startfältet. Han tycker att han är mer harmonisk nu inför de tävlingarna han ska köra. DMEC blev ett för stort klev från driftingen i Mellanöstern helt enkelt enligt Nasser.

Anledningen till att han satsar så hårt i Europa är att nivån på motståndet i Mellanöstern inte räcker till. Även om utveckling är snabb i regionen så är de inte ifatt de europeiska förarna. Huvudfokus för Nasser denna säsong kommer att vara DMP i Polen. En serie som han ser som en av de mest konkurrenskraftiga serierna i Europa vid sidan av den irländska serien. Dock valdes Polen av logistiska skäl samt att man som tävlande har mer frihet kring däckval.
Parallellt med tävlandet i Europa är han hemma och testar ut sin Nissan 370Z som han nyligen byggt och tävlar med i regionen.
Text: Mattias Laago
Foto: Mattias Laago, Robban Strandberg