Det är alltid kul, när vi får reda på dessa positiva nyheter. Nordic Timeattack får ny ledning som kommer att jobba för positiv utveckling av timeattack.
Nordic TimeAttack har kapaciteten att bli Sveriges roligaste tävlingsserie i Time Attack, men att driva runt en serie är verkligen inte lätt. Dessutom driva runt en serie och utveckla till en bättre serie samtidigt, det är verkligen inte lätt. Därför så är denna nyhet riktigt intressant när NTA stärker upp ledningen för serien.
Fem nya starka ägare går in och målsättningen är klar, satsa ännu mer på seriens utveckling de kommande 3 åren. Vilka är dessa nya då? Vad har dem för visioner?
Fredrik Lindberg och Emil Svensson från Race4fun som idag driver Sveriges största endurance-serie säger ”att det finns klara synergier mellan de två serierna och vi kan bidra med både säkerhet och med mediabevakning.”
Lennarth Fröjd som Idag tävlar i Challenge med sin Corvette C7 ZR1 har tydliga visioner kring utvecklingen av de olika klasserna, med att dela upp vissa klasser för att få en specifik märkesklass kan öppna upp för en större mångfald i en annan klass.”
Marcus Fahlström som idag tävlar i Club GT med sin Porsche 991.2 GT3 RS ser också ”tydliga fördelar med en viss fokusering i klasserna men också ett större mervärde för våra förare genom att jobba mer med våra samarbetspartners och sponsorer.”
Kennet Axemark som idag kör i Pro med sin Montecarlo vill ge förarna ett tydligare koncept och ”vi ska stärka upp den familjära känslan i serien, vi vill alla samma sak, tävla och ha kul utanför banan.”
Kalle Eriksson från DK Lyft som kör i Pro AM med sin modifierade Opel Manta vill verka för ”att serien gör det enklare att kunna börja tävla genom ett fadderprogram, det är långt ifrån alla som har börjat från carting och då kan steget att börja tävla kännas lite för stort och det vill vi underlätta.”
“Viktigt har varit för alla delägarna att Helene Filander är kvar och driver tävlingen rent operativt under de närmaste 3 åren och att vi på ägarsidan kan bidra med mer muskler som jobbar och verkar för att lyfta NTA till dess rätta kapacitet säger Marcus Fahlström.”
“Senast den 2021-12-12 kl 12:00 släpper vi programmet för 2022 och just nu pågår ett intensivt arbete med att sätta konceptet för NTA för de nästkommande 3 åren enligt Marcus Fahlström, men först ska vi få till en riktigt bra trackday och en sista deltävling på Kinnekulle den 18-19 september.”
Allt detta låter som ett steg i rätt riktning, vad vi hoppas på nu. Är att detta stärker upp och utvecklar sportgrenen.
Text: Henrik Andersson
Bild: Robban Strandberg