14.4 C
Sundsvall
torsdag, juli 7, 2022

Nytt år och ny klass inför säsongen 2022 med Timeattacknu serien.

2022 står det på min telefon när jag nu kollar upp datumet, vilket betyder nytt år med nya möjligheter och ny klass i Timeattacknu serien.

Det är det vi ska gå in på nu i denna artikel, hur ser serien ut och är något nytt i upplägget? klasserna? Som sagt frågor finns och vi ska försöka ge svar i denna artikel.

För dig som inte vet, Timeattack går ut på att tävla mot klockan – och de andra förarna. Men det är inget vanligt lopp där den som korsar mållinjen först vinner. Du tävlar mot andra inom din klass – Men du gör det genom att sätta bättre varvtider runt banan än vad dina motståndaren gör.

Den som är snabbast runt banan är också den som vinner just denna deltävling. För att skapa möjligheten till jämna fighter om varvtiderna så delas förarna in i klasser, dessa klasser är: Club Go!, Club, Club Challenge, Pro Street, Pro, Pro Mod, Unlimited.

Club Go! är då den nya tävlingsklassenklassen som är tänkt att vara en instegsklass, såhär skriver Timeattacknu serien:

”I denna klass kommer du som är från 14 år gammal också (med vissa förutsättningar) kunna delta, denna klass blir utöver en instegsklass även vår junior-klass i mästerskapet”.

Alla reglementen för samtliga klasser i TANU-serien 2022, är publicerade på deras sida timeattacknu.se. Bilden nedanför visar exempel på bilar som kan användas i Club Go!

Nu ska vi inte dyka ner i all de olika klasserna, för då blir denna artikel väldigt lång och uttråkande. Vi kan kort sammanfatta klasserna som Club Go! är klassen där du får modifiera minst (eller mer korrekt inget alls utöver byta däck) – medans Unlimitedklassen är i princip fri att bygga bilen som du vill, det är i denna klass som de mest hårresande banbilarna finns.

Men till årets säsong då? vad har Timeattacknu förarna att se fram emot? Kalendern är inte satt ännu, så den karamellen får vi vänta på. Men det är ett stort intresse för denna typ av racing, och den kommer bara att fortsätta öka även under denna säsong, det tror vi!

Vad vi kommer få se under säsongen är rätt stora startfält, med snabba förare som alla har som yttersta mål att krossa sina personbästa varvtidertider och vinna sin klass.

En annan stor grej är att Timeattacknu växer i sin roll, som co-promotor för Timeattack EM, detta mästerskap köres under hösten och förra Europamästerskapet, gick i Tyskland på Nurburgring.

Vi på Motorsportmagasinet ser fram emot säsongen 2022! Vi kommer följa serien och dela med oss av nyheter runt Timeattacknu.se

Text: Henrik Andersson
Bild: Oscar Malmlund

Henrik Andersson
Henrik Anderssonhttps://www.motorsportmagasinet.se
Fotograf och skribent som från 2010 fotat och skrivit om olika motorsporter, med drifting i fokus på allvar sedan 2014, fotograferar och skriver även om andra grenar. Utgår ifrån Heby och har rätt nära till GTR Motorpark samt Gelleråsen.

Related Articles

Våra Sociala Medier

1,230FansGilla
550FöljareFölj
98PrenumeranterPrenumerera
- Advertisement -spot_img
- Advertisement -spot_img

Senaste artiklarna