5 C
Sundsvall
söndag, april 20, 2025

Philip Fagerberg: ”Mycket skruvande har det blivit”

Philip körde sin första fulla säsong 2021, ett lärorikt år där han fick chansen att utveckla bilen och även lära sig mer om sin körning.

Det är en Audi som börjar ta bra form med komponenter som ger Philip bra chanser att utveckla sin körskicklighet. Detta är inget som bara finns där, det tar tid och dedikerad träning ihop med andra delar för att utvecklas. Philip är i en bra kurva som vi tror kommer gå uppåt mycket, när han nu ska köra sin andra säsong i Club Challenge klassen. I sin Audi A4, vi tog kontakt med Philip och kollade upp hur allt verkar inför säsongen.

Berätta lite om dig själv och hur du började med Timeattack?
– 26 år, bor med Sambo utanför Eslöv. Arbetar på en medicinteknisk industri som servicetekniker. Bilar och motorsport har i stort sett alltid varit mitt största intresse. Mycket skruvande har det blivit men inte för att det har varit roligt utan för att gamla bilar ständigt går sönder.
Att jag började med Timeattack var en ren slump. Hade länge velat bygga en BMW och köra drifting men kände aldrig att jag hade möjlighet att ge mig in i det. Så när Fredrik som startade Race Away Cancer, blev så sjuk att det inte längre fanns någon möjlighet att fortsätta, så dök chansen upp att billigt och smidigt ta över en rullande racingbil, samtidigt som jag kunde fortsätta hans insamling till Cancerfonden för att hedra minnet av honom. Då kände jag endast till Timeattacknu.se för att jag följt Fredriks svåra men inspirerande resa. Så med en bil jag knappt visste något om, begav vi oss till King of Mantorp 2020, det gick inte speciellt bra men var förbannat kul. Efter det visste jag att jag ville komma tillbaka och tack vare bra sponsorer så kunde jag köra hela säsongen 2021.

Hur är känslan från förra säsongen?
– Blandade känslor från förra säsongen faktiskt. Samtidigt som det var fantastiskt roligt och lärorikt att köra min första hela säsong, så var det enormt frustrerande med alla problem som ständigt var närvarande. Hade bl a problem både med bromsar och turbo under hela året, trots alla försök till förbättring så blev antalet varv där bilen faktiskt levererade lätträknade.

Berätta lite om bilen som du kör?
– A4 1.8T Quattro från 1999 som började byggas om för bana av Fredrik. En bil jag aldrig själv hade valt om jag började från början, men kul att få testa på och utveckla något nytt. För att få luft har den hjälp av en Volvo 16t turbo och lämnar nu 320hk. En ganska tung bil men hoppas kunna ha mer nytta av fyrhjulsdriften när jag lärt mig hantera den till fullo, än vad jag har nackdelar av vikten som den tillför.

Vilken klass kommer du köra 2022?
– Club Challenge. Här stannar jag tills jag lärt mig köra fort och är mogen för mer effekt.

Bild från Timeattacknu.se

Har det skett några uppgraderingar på din bil under vintern?
– Fokus har legat på att en gång för alla bli kvitt problemen från förra säsongen. Har svetsat V-band flänsar till turbon, för att slippa skruvar som lossnar och har monterat nya bromsbelägg samt skivor av annat fabrikat, för att kanske få bättre driftsäkerhet och slippa överhettning. Har också fått bort några onödiga kilon och monterat coilovers.

Målsättning på kommande säsong?
– Målet för kommande säsong är främst att slå mina egna tider men också att åtminstone inte komma sist, det provade jag förra året så det kan jag nu.

Vilken är din favoritbana?
– Ring Knutstorp är tveklöst den roligaste banan. Men Kinnekulle är nog favoriten just nu då den både är rolig och passar bilen riktigt bra.

Gör du någon träning/simulatorkörning för att finslipa/förbättra din körteknik?
– Inte i nuläget men ska försöka köra lite träningar på Sturup för att få mer körtid. Hade varit kul att testa simulator men hinner inte med allt.

Vi önskar Philip lycka till med den kommande säsongen, passa gärna på och titta närmare på Race Away Cancer.

Text: Henrik Andersson
Bild: Oscar Malmlund, Timeattacknu.se

Följ oss gärna

1,802FansGilla
1,584FöljareFölj
116PrenumeranterPrenumerera
Henrik Andersson
Henrik Anderssonhttps://www.motorsportmagasinet.se
Fotograf och skribent som från 2010 fotat och skrivit om olika motorsporter, med drifting i fokus på allvar sedan 2014, fotograferar och skriver även om andra grenar. Utgår ifrån Heby och har rätt nära till GTR Motorpark samt Gelleråsen.

Related Articles

Våra Sociala Medier

1,802FansGilla
1,584FöljareFölj
116PrenumeranterPrenumerera
spot_img

Senaste artiklarna