10.5 C
Sundsvall
tisdag, juni 15, 2021

Premiären på Kjula lockar stort startfält

I helgen är det dags för säsongspremiär på Kjula Dragway. Vi tog ett snack med Ronnie Palmsäter om tävlingen.

Ronnie berättar att han och Börje Thunman ägt verksamheten på Kjula Dragway sedan 2018, och varit aktiva som arrangörer sedan 2019. Inför årets säsong gör man stora förändringar.

-Ja, vi vänder håll på banan. Orsaken till det är att vi är flera verksamheter som finns på området, och företagsbyn växer. Men vi tror på det här, och är övertygade om att det kommer att bli bättre för oss framöver. Men visst innebär det en del jobb också.

Vad är det för förbättringar ni ser med det här?
-Det främsta är att vi kommer att slippa att blästra bort 140 meter av banprepareringen i slutet av varje säsong. Det är dyrt och framförallt gör det banan grövre och grövre för varje gång vi gör det. Sedan ser vi goda möjligheter för parkeringar för publik, det finns bättre tillgång till el så vi slipper dra så mycket kabel och så vidare.

Ronnie berättar vidare att det är en utmaning med att driva en verksamhet som väsnas mycket och att man har en ständig kontakt med grannarna som påverkas. Eftersom man nu vänder håll så behöver man göra en ny bullerutredning vilket kostar en hel del pengar.

-Men något som är mycket glädjande är det stora startfältet. Just nu är det 152 ekipage anmälda, vilket är riktigt bra. Jag kommer inte ihåg senast vi hade ett så stort startfält på den första tävlingen för året.

Mycket positivt naturligtvis och en förutsättning för att Ronnie och Börje ska kunna fortsätta med sin verksamhet på banan.

-En annan nyhet är att vi i år kör helt och hållet under Nitroz, även motorcyklarna. Orsaken till det är att det är en mycket platt organisation med väldigt lite omkostnader, där vi vet att förarna får mycket tillbaka.

Vilka klasser kommer ni att köra?
-Det är SM i fyra klasser, 4to6, Street, Real Street och Pro Street. Sedan lite Vintage, Junior Dragster och åtta olika motorcykelklasser.

Tävlingen kommer också att livesändas, vilket man gjort länge från Kjula, men tyvärr kommer man inte att kunna ta in publik.

-Vi ansökte om dispens att få använda de regler som införs den 1 juni, men det var helt nej, trots att det bara skiljer tre dagar. Men sånt är livet. Vi är glada för livesändningen och hoppas kunna ta emot publik senare i år.

Tanken är att man ska köra Doorslammer Tour med Bike Battle, en serie med tävlingar tillsammans med Malmö, Mantorp och Hudiksvall. Tyvärr hade Malmö problem med få anmälda till första tävlingen, men förhoppningen att det ska bli en serie finns fortfarande kvar. Kjulas deltävling i den serien är den nästkommande på banan, som körs den 12-13 juni.

Text: Christer Hägglund
Foto: Henrik Lindberg

Christer Hägglund
Fotograf och skribent som under åren 2017-2020 arbetat med drifting, men gärna fotograferar och skriver om de flesta grenar. Utgår ifrån Sundsvall och har Sundsvall Raceway och Mittsverigebanan som hemmabanor.

Related Articles

Våra Sociala Medier

609FansGilla
302FöljareFölj
40PrenumeranterPrenumerera
- Advertisement -spot_img

Senaste artiklarna