13 C
Sundsvall
måndag, september 27, 2021

Rekordstort Bimmers of Sweden på Mantorp Park

Bimmers of Sweden är en av de största BMW-träffarna i Europa som de senaste åren varit på Mantorp Park med otroligt mycket bilar.

En hel del entusiaster med löjligt fina originalbilar och en hel del fantastiska människor som satt vinkelharry i skärmarna för att få plats med brutalt breda fälgar.

Vi tar och frågar Arne Skaale som är grundaren till Bimmers Of Sweden om de är nöjda med årets träff?
-Ja, jag är otroligt nöjd! Gemenskapen kring BMW genomsyrade hela eventet!

Hur många BoS träffar har ni haft nu?
-På Mantorp Park har vi varit sedan 2013 och sedan 2014 är det ett av deras publika evenemang. Men totalt sedan första träffen augusti 2010 har det blivit 15 stycken. Och den här träffen slog vi rekord i antal bilar!

Skönt att äntligen komma igång med publik osv igen efter pandemin?
-Ja, definitivt! Det är dock inte precis som vanligt då vi strök flera moment som annars medvetet hade samlat människor på området. Men vi hoppas kunna köra dessa i maj nästa år om alla restriktioner är släppta då.

Var det några nyheter om man jämför med tidigare träffar?
-Ja, Bästa bild BOS Cruise, erbjudande om att optimera BMWn på plats och att alla fick rösta i Peoples Choice var några. Sedan var BOS Cruise som vi körde för andra gången otroligt lyckat. Förra gången täckte en line 3/4 av banan. Denna gånga var det TVÅ fulla led hela banan + ett tredje påbörjat. Helt crazy!! Vilket engagemang från BMW-ägarna! Vi hade också flera stora YouTubers på plats som vi hoppas kunna ha även nästa år.

Hur har responsen varit nu efter träffen?
-Den har varit helt fantastisk! Vi har nog aldrig fått så många långa, bra resuméer som denna gång. Vi är jätteglada över detta med tanke på att det är enorm apparat att driva runt som görs på sidan av ordinarie jobb.

Mattias Larssons E36:a

Det finns en hel del unika byggen och bilar på plats. Bland annat har Mattias Larsson nere från Skåne kånkat upp på en husvagn bakom sin E36 som han allra helst ligger på bredden på Sturup i tandem med dem andra dårarna i Clueless Garage. Men att dra upp en husvagn med en sfro reggad e36 med M60b40 med e39 M5 låda och halvbur var absolut inga problem.

Johan Palmqvists snygga M3:or

Sen hade vi Johan Palmqvist som vi gjort ett större repotage om tidigare som givetvis var på plats med båda sina M3or. Han körde den ”vanliga” denna helgen inför nästa år i Timeattacknu. Han hade ett par saker att reda ut men kändes riktigt bra nu. Fick många varv och balansen var bra efter lite småjusteringar så hela detta året är till för att ladda järnet inför nästa säsong. Så nu blir det rätt stora modifikationer i vinter så kommer bli en helt annan bil till våren säger Johan.

Emil Christensen och Felix Strömberg

Stancegänget var ju givetvis också där från Suicide Static med sina tokfeta F31or. Emil Christensens köpte sin original men det gick ju inte att köra original så då måste man ju givetvis smälla på ett Airlift Performance kit och ett par brutalt feta Work miester M1 fälgar och uppgradera ljudet i bilen. Felix Strömbergs bil lackades gul för 1,5 år sedan, lyktorna är omgjorda till blacked out med detaljer inuti lamporna i samma gula färg som resten av bilen. På den kör han Airlift performance fjädring och egen designade fälgar från WR specialfälgar. Emil Christensens

Jim Tengström

Sen har vi mannen med det långa skägget som lånade ut bilen till mig för att lösa lite bilder, Jim Tengström som har den fläskigaste E46 M3 jag någonsin sett. Den har ett Flossman ger kolfiber kit som är lackerat i bilens original färg innan folieringen. Folierad med inspiration från en BMW M1 pro car som tävlade 1979. Alla bussningar är bytta till powerflex race, powerflex camberstag, strutbar är en prototyp i kolfiber. Givetvis är där ett supersprint race avgassystem och en prototypdämpare längst bak från schmiedmann. Just nu satt där 4 st bakfälgar från e92 M3 med semislicks, men annars brukar det sitta ett par ats gtr fälgar. Och inredningen är ju så fantastiskt stilren, börjar med en skruvbur från wiechermotorsport som är lackad i guldperl, Recaro pole posititon stolar som är omsydda med alcantara med diamantstygn, coolerwerks spakställ, tafatta 4p bälten. Ett helt galet bygge som inte hade varit möjligt utan schimedmann, ddesign, emegarage, jw solfilm, meguiars, coverplate och nextdesign båt & bilsadelmakeri.

Text: Oscar Malmlund
Foto: Oscar Malmlund

Related Articles

Våra Sociala Medier

1,220FansGilla
550FöljareFölj
78PrenumeranterPrenumerera
- Advertisement -spot_img

Senaste artiklarna