3 C
Sundsvall
tisdag, oktober 22, 2024

Sex svenskar i årets Drift Masters!

Rekordmånga svenskar kommer att köra i årets Drift Masters, det står klart när startlistan släpptes under torsdagskvällen.

Det är sex förare som skiljer sig en del när vi tittar på rutin från internationell drifting, och även när det gäller de bilar de kommer att ställa upp med.

Erlandsson och Johansson
Christian Erlandsson i lead under en SM-deltävling

Christian Erlandsson
Det är nu femte säsongen som Christian tävlar i Drift Masters, om man räknar säsongen 2020 som bara innehöll en enda tävling. Christian har haft en del framgångar, men även haft “stolpe ut” många gånger. Bilen, en Subaru BRZ, med ca 900 hk i en Toyota 2JZ, är en rejält potent maskin och med lite flyt så ser jag inga som helst problem med att Christian lyckas lika bra som han gjorde på Hockenheim 2018, där han var kvalfyra och en placering kring 12.

Driftbrothers

Driftbrothers Sweden, Linus och Victor Joensuu
De två bröderna från Hallstahammar som kör i teamet Driftbrothers Sweden är några av våra mest meriterade om man ser till mästerskap. Linus har både en RM-titel och en SM-titel, medan brorsan Victor har en JSM-titel. 2021 hade man inte det där riktiga flytet som behövs när man tävlar på den här nivån. Det gäller att hålla tävlingsjävulen i kort koppel och inte överladda, så kan vi få se bröderna på framskjutna placeringar i några av årets tävlingar. Båda bröderna kör HGK E92 Eurofighter med BMW S54-motorer.

Felix Lindvall
Felix är en ung kille, 21 år i år, men han är rutinerad och har varit med flera säsonger nu i hetluften. Framskjuten placering i SM 2019 och testade på DMEC 2021, där det gick klart bättre än vad många hade förväntat sig. Jag tror att Felix har mognat på ytterligare och att förra årets satsning var värdefull för vad som komma skall. Felix kör, så vitt vi vet, vidare med sin Nissan S15 med Mercedes M104-motor.

Joakim Andersson
Den fd RM-mästaren som var välkänd i sitt Mercedes-skåp är en av nykomlingarna när det gäller att köra en hel DMEC-serie. Jocke var med på tävlingen som kördes 2020, och har kört Iron Drift King i Tyskland två gånger, men har annars inte tävlat i Europa på den här nivån tidigare. Duktig förare som hade problem med bilen under första halvan av 2021, men som fick ihop konceptet och lyckades bra under andra halvan. Åkte över till Riga för att köra finalen i Baltic Drift Championship och vann den. Starkt gjort i ett bra startfält och riktigt bra gjort att åka över bara för att bygga erfarenhet inför den kommande satsningen.

Pontus Hartman
Den som har minst erfarenhet av internationell drifting av årets förare. Ett inhopp i finalen i Drift Games serie under hösten 2019 och ett par Iron Drift King är de tävlingar av högst nivå som Pontus kört. Detta tillsammans med att han ställer upp med en helt nybyggd bil gör att jag tror att Pontus är den som kommer att få jobba hårdast för att få ihop den här säsongen. Att killen kan köra bil, det vet vi. Men det är en ny nivå på motstånd och en bil som ska sorteras ut.

Andra överraskningar i listan? Nja, inte direkt. Vi saknar några stora namn tycker jag. Grzegorz Hypki och Krzysztof Romanowski, Polen, Odd-Helge Helstad, Norge och profilen Mevlud Meladze, Georgien, är några namn som jag mer eller mindre förväntat mig att få se i årets startlista. Att James Deane skulle ställa upp i DMEC var ingen skräll, när det stod utom alla möjliga tvivel att det inte skulle bli något tävlande i Ryssland.

Startlistan i sin helhet:
Adam Zalewski, Polen
Alex Holovnia, Ukraina
Andrius Vasiliauskas, Litauen
Axel Francois, Frankrike
Benediktas Cirba, Litauen
Benjamin Blules, Frankrike
Calin Ciortan, Rumänien
Christian Erlandsson, Sverige
Clemens Kauderer, Österrike
Conor Shanahan, Irland
Daniel ”Brandy” Brandner, Österrike
Diogo Correia, Portugal
Dmitriy Illyuk, Ukraina
Duane KcKeever, Storbritannien
Elias Hountondji, Tyskland
Enver Haskasap, Nordcypern
Felix Lindvall, Sverige
Franz Kuncic, Österrike
Henri Haanpää, Finland
Jack Shanahan, Irland
Jakub Krol, Polen
Jakub Przgonski, Polen
James Deane, Irland
Joachim Waagaard, Norge
Joakim Andersson, Sverige
Johannes Hountondji, Tyskland
Juha Rintanen, Finland
Kevin Piskolty, Ungern
Lauri Heinonen, Finland
Linus Joensuu, Sverige
Manuel Vacca, Italien
Marco Zakouril, Tjeckien
Martin Richards, Storbritannien
Max Cotton, Storbritannien
Max Heidrich, Tyskland
Max Miller, Ukraina
Michal Reichert, Tjeckien
Mika Keski-Korpi, Finland
Mikolaj Zakrzewski, Polen
Milos Djordjevic, Serbien
Nodo Kodua, Georgien
Norbert Zamecz, Ungern
Oliver Evans, Storbritannien
Oliver Randalu, Estland
Pawel Korpulinski, Polen
Piotr Wiecek, Polen
Pontus Hartman, Sverige
Rodrigo Crespo, Armenien(?)
Rostyslav Rarahovskyi, Ukraina
Sebastian Szymanski, Polen
Stavros Grillis Cypern/Grekland
Steve ”Baggsy” Biagioni, Storbritannien
Steve Leiber, Frankrike
Tor Arne Kvia, Norge
Victor Joensuu, Sverige
Yaroslav Zeifert, Ukraina
Ørjan Nilsen, Norge

Text: Christer Hägglund
Foto: Dennis Flink, Henrik Andersson

Följ oss gärna

1,801FansGilla
1,502FöljareFölj
112PrenumeranterPrenumerera
Christer Hägglund
Christer Hägglund
Fotograf och skribent som under åren 2017-2020 arbetat med drifting, men gärna fotograferar och skriver om de flesta grenar. Utgår ifrån Sundsvall och har Sundsvall Raceway och Mittsverigebanan som hemmabanor.

Related Articles

Våra Sociala Medier

1,801FansGilla
1,502FöljareFölj
112PrenumeranterPrenumerera
spot_img

Senaste artiklarna