Timeattacknu är en serie där andelen tjejer är ganska hög. En av dessa är Susanne Weléen, som kommer till årets säsong taggad till tusen och med en riktigt effektstark bil.
Vart kommer motorintresset ifrån?
-Jag är uppvuxen med ljudet från bilmotorer. Min fars största intresse är att tävla med bilar och det har varit så sedan jag föddes. Det har varit allt från rally, till rallycross och till bankörning såsom STCC. Våra somrar som barn, var att åka runt på landets alla rallycrossbanor och våra utlandsresor gick till banor i Schweiz och Tyskland.
När körde du bana första gången och hur hamnade du där?
-Jag har egentligen bara kört lite gokart på olika företagsevent och aldrig ”träna” körning. Det började med en auktion på Tappar Barn i Norrköping 2020, då jag bjöd in en Formel 1 körning på Anderstorp. Jag åkte ner och körde Formel Renault- och Formel 1-bilen och när jag klev ur bilarna fick jag påståenden som: Det där har du gjort innan! Du har kört mycket på banan innan eller hur? Jag hade då aldrig kört på bana innan utan ”bara” kört fort på vanlig väg, vilket jag nu i efterhand tycker att det är det dummaste man kan göra. Jag är bara glad över att jag haft tur inte skadat mig själv eller andra. På våra vanliga vägar har vi inga avåkningzoner, ingen skyddsutrustning och ingen hjälp nära om det skulle hända något. Det “missionerar” jag för nu i min yrkesroll som säkerhetsinstruktör inom bygg och anläggningsbranschen. Kom och kör på banorna i stället. Efter körningen på Anderstorp, uppmärksammade min man detta och tog kontakt med min far och de ordnade så att jag skulle få köra hans tävlingsbil en säsong och så hamnade jag i racerstolen efter 40 års väntande i depån.
Vilken klass körde du förra året, och hur gick det?
-Jag körde Timeattacknu.se serien i klassen PRO. Bilen höll hela året och gick kanon så jag slutade på en andraplats. Det som var lite roligt var att inför sista tävlingen på Gelleråsen, fick jag reda på att min far hade ”stryp” bilen med 15% för han inte trodde att jag skulle kunna hantera den.
Vad har du för mål med kommande säsong?
-Nu ska jag köra med 100% effekt och verkligen lita på bilen och ta de varvtider som jag satte förra året.
Vad är dina svaga sidor på banan?
-Mina svaga sidor på banan, är min erfarenhet att köra på banan och att våga lite på bilen och dess väghållning. Jag skulle kunna bli ännu bättre att invänta bromszonerna och gå in med mer attack i körningen. Men med tanke på hur på lite jag kört på banan så kommer detta att bli riktigt bra i år.
Hur har du förberett dig under vintern inför kommande säsong?
-Jag märkte tidigt att det krävs bra kondition för att köra så jag löptränar så mycket som det går. Ser att andra sitter och kör simulator och det är kanske något man skulle göra men jag har inte tillgång till någon sådan.
Vilket är ditt bästa minne inom racingen?
-Mitt bästa minne från förra året, förutom att min far och jag kommit varandra så nära, är när jag klev ur bilen första gången nere på Knutstorp och kände så mycket glädje och lycka att tårar föll ner för kinderna. Att bli ett med bilen och känna att jag verkligen kunde hantera den, var så stort. Jag kände mig som jag tog mig an en vildhäst och red iväg med.
Hur ska motorsporten göra för att få in fler tjejer i sporten?
-Jag tror att många tjejer tycker att vi inte är lika bra och är rädda att göra bort sig. Ni killar, ni kör bara på och är ”världsmästare” från början. Jag är lite ”killtjej” på det sättet att jag tänker inte så mycket utan går på magkänsla och har alltid tänkte att detta är nog jag världsbäst på. Sedan skulle vi sponsra och fokusera mer på tjejerna i branschen. Det kommer att bli så spännande att följa några av våra svenska talanger såsom Alexia Danielssons resa och Nathalie Petersson som satsar hårt på att blir världsmästare i rallycross.
Vi önskar Susanne lycka till i årets serie!
Text: Oscar Malmlund
Foto: Oscar Malmlund