3 C
Sundsvall
tisdag, oktober 22, 2024

Test- och mediadag för Swedish Drift Series

Under fredagen var det samling för förarna i årets upplaga av Swedish Drift Series.
Platsen var Mantorp Park och för de flesta var det årets första test av bilen.

Oavsett om man byggt ny bil eller renoverat och förbättrat under vintern så är det viktigt med en testdag där man får möjlighet att hitta saker att förbättra, samt naturligtvis också gnugga bort rattrosten som byggts upp under vintern.

En sak som förändrats mycket i och med att serien drivs av en promotor är satsningen på mediamaterial. Därför kombineras testet med att man tar fram mediamaterial, både videomaterial och porträttbilder, som ska användas inför och under säsongen.

Hur gick det då för förarna? Vissa var på plats men hade inte sina bilar med sig. Mårten Stångberg till exempel hade lagerproblem på växellådan och lämnade sin Mercedes CLK hemma. Christian Erlandsson, som är anmäld och antagen till både SDS och DMEC, hade inte sin Subaru BRZ på plats, men fick i alla fall en åktur med sin kusin Mikael Johansson, fjolårets runner-up.

En comeback som många ser fram emot är Rickard Ivars. Rickard har köpt den mycket snygga Audi RS5 som Olle Olsson lät bygga för några år sedan. Samarbetet med JSPEC som inleddes för ett par år sedan tillsammans med Alexander Granlund fortsätter. Tyvärr hann det bara bli ett par värmadäck-piruetter i sladdgården innan en havererad drivaxel satte stopp för ytterligare körning.

En annan comeback som det pratas mycket om är den tidigare svenske mästaren David Skogsby. David har kört lite uppvisningar och tävlat lite smått de senaste åren, men nu är det en rejäl satsning som gäller, med bland annat BRL med på tåget igen som stor samarbetspartner. Bilen är nästan onödigt snygg, i år med röd livery.

Även Jim Olofsson kliver in i SM-serien igen efter några års uppehåll. Bilen är densamma som tidigare, en BMW E30, men i en ny livery framtagen i samarbete med JEVS.se i Sollefteå. Svart med gula inslag och med lite anknytningar till tidigare års utseenden blev riktigt snyggt tycker jag. Jim var med och kände på hetluften lite under 2021 som wildcard och fick blodad tand att göra en ny satsning.

Philip Ågren hade ny snygg livery på sin Nissan S13. Bröderna Linus och Victor Joensuu är mitt uppe i en garageflytt, men tog en paus för att provköra sina bilar som nyligen varit på MotorNord i Sundsvall för mappning. Bröderna kommer, som vi berättade häromdagen, också att köra DMEC. Alfred Grindberg hade ny livery på sin Nissan. En ung kille som kliver upp från Semi-Pro som vi får hålla koll på. Kevin Brunberg hade problem med sin Volvo 740 där motorn inte gick som den skulle. Låg effekt och riktigt bra grepp är en dålig kombination, så dagen blev inte riktigt vad Kevin tänkt sig.

Bland SemiPro-förarna såg vi bland andra debutanterna Sonny Axerud och Niklas Forsberg, samt den mest rutinerade i klassen, Jim Nordquist. Nordquist som fick problem med treans växel på sin växellåda har lite att göra på sin Nissan S14 innan premiären på Elmia. Noterbart i klassen är också att Johannes Rydberg bytt bort sin Mercedes 190 mot en Nissan 350Z, en bilmodell som även unge Zacke Leppänen kör i år.

Apropå rutinerad så var Mikael “Micke Wunderbaum” Svensson på plats, men denna gång som support och coach till sonen Alexander. Vi undrar nu lite om Alexander kommer att gå under namnet “Poppy”, som ju är en modernare variant av Wunderbaum… Hur som helst kommer Alexander att köra i SemiPro och bevisa sig själv, men att ha en pappa med den rutinen i teamet, och som dessutom själv kommer att tävla i Pro-klassen, är inte direkt en nackdel.

Alexander Svensson

En som gjorde bra ifrån sig i SemiPro förra året och som satsar på ny bil till i år är Robert Åhäll. Den nya bilen, en BMW E92, är i princip klar, men inte helt ihopmonterad så den fick stå kvar på biltransporten.

Dubble svenske mästaren Johan Andersson finns inte med i årets startlista. Däremot kommer han att finnas med på olika deltävlingar och erbjuda medåkningar i en Gatebil-taxi.

Det finns en del att göra ute i garagen och mycket kommer du att kunna läsa om här innan vi drar igång!

Text: Christer Hägglund
Foto: Dennis Flink, Oscar Malmlund

Följ oss gärna

1,801FansGilla
1,502FöljareFölj
112PrenumeranterPrenumerera
Christer Hägglund
Christer Hägglund
Fotograf och skribent som under åren 2017-2020 arbetat med drifting, men gärna fotograferar och skriver om de flesta grenar. Utgår ifrån Sundsvall och har Sundsvall Raceway och Mittsverigebanan som hemmabanor.

Related Articles

Våra Sociala Medier

1,801FansGilla
1,502FöljareFölj
112PrenumeranterPrenumerera
spot_img

Senaste artiklarna