12 C
Sundsvall
fredag, maj 20, 2022

Krönika: Vad var det jag sa?

När julmaten fortfarande låg som en våt filt över hela våra väsen så skrev jag en krönika om att risken att Lewis Hamilton skulle lägga av var stor.

Du kan läsa den här, om du missade den då. Tyvärr fick jag inte medhåll av storheterna inom motorsportmedia. Nej, om de hade känt till mig och min krönika så hade reaktionerna nog blivit en totalsågning. Janne Blomqvist och Erik Stenborg, radarpar från Viaplays sändningar och podcasten om F1, sa båda att det inte fanns en chans att Lewis skulle lägga av. Snacket gick liknande i Forza-podden, gubbgänget som ofta har initierade funderingar kring allt som rör F1.

MEXICO CITY, MEXICO – NOVEMBER 07: Max Verstappen of the Netherlands driving the (33) Red Bull Racing RB16B Honda leads Lewis Hamilton of Great Britain driving the (44) Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes W12 and the rest of the field at the start during the F1 Grand Prix of Mexico at Autodromo Hermanos Rodriguez on November 07, 2021 in Mexico City, Mexico. (Photo by Peter Fox/Getty Images) ***BESTPIX*** // Getty Images / Red Bull Content Pool // SI202111080109 // Usage for editorial use only //

Nu är jag väl medveten om att säsongen inte hunnit långt, kval och race i Bahrain och kval i Saudiarabien, men jag vill ändå peka på att en del av sakerna jag såg som stora risker för Hamilton OCH möjliga orsaker till att han skulle lägga av har slagit in.

I den ena vågskålen tog jag upp möjligheten för Hamilton att bli en GOAT, Greates Of All Times. Att slå Michael Schumachers rekord på sju VM-titlar. Bäst helt enkelt.

I den andra vågskålen hade vi dels möjligheten att bland sina fans, och många andra för den delen, bli ihågkommen som den som blev rånad på sin åttonde titel i och med debaclet i Abu Dhabi 2021. Han var bäst, och titeln borde varit hans, resonerar man. Dessutom, i samma vågskål, risken för att Mercedes inte träffat rätt med bilen enligt det nya reglementet. Den risken sågs som liten, Mercedes ingenjörsteam är ledande i branschen, och så vidare.

När vi nu tittar hur det ser ut, som sagt fortfarande väl medveten om att det är tidigt på säsongen, så har som sagt mina farhågor slagit in. Vi kan konstatera att Mercedes inte är där de borde vara med bilen. Förvisso lyckades man rädda en pallplats för Hamilton i Bahrain, men inte var det av egen fart utan snarare tack vare Red Bulls totalmisslyckande med strejkande bränslepumpar. I kvalet blev Hamilton femma och George Russel nia. Den senare bakom Valtteri Bottas i en Alfa Romeo och Kevin Magnussen i en Haas. Hade någon sagt att en Mercedes skulle köra för fullt och få pisk av en Haas förra säsongen hade vederbörande skrattat rakt ut. Men nu är vi där. I loppet lyckades man, som sagt, ändå rädda ett acceptabelt resultat med en tredje och en fjärde plats.

I Saudiarabien börjar det ännu värre, med en Lewis Hamilton som blir utslagen i Q1! Jag har inte all statistik i huvudet, men det lär vara ett bra tag sedan det hände. George Russel klämde sig med i Q3 i alla fall och lyckas bli sexa, efter Ferrari-bilarna, båda Red Bull och Esteban Ocon i en Alpline.

Det som dessutom är ett stort problem, kanske ett ännu större än bara det faktum att Mercedes går dåligt, är att alla deras kundteam också går dåligt. McLaren gjorde en katastroftävling i Bahrain, 11-12:a nu, Aston Martin och Williams dras också med stora problem. Det pratas lite om att det kan vara något med motorpaketets utformning som gör att golvet måste ha en form som inte är optimal, som leder till dessa problem.

En av sakerna jag tog upp då har dock inte slagit in. George Russel har inte visat sig kunna konkurrera med Hamilton än så länge. Skulle det bli så att de två blir jämbördiga eller till och med att Russel är bättre, då kan det bli ytterligare känsligt läge.

En som man måste imponeras av är Valtteri Bottas. Jag har inte varit något stort fan av Bottas, det får jag erkänna, men han klev i och med det här kvalet upp på 103 raka Q3. Etthundratre gånger på raken i Q3. Det är imponerande och jag lyfter på hatten för den finländske stjärnan.

Det är långt kvar på säsongen och ingenjörerna i Mercedes-fabriken lär inte vila på lagrarna utan det jobbas nog dygnet runt för att få bukt med problemen. Men att starten på säsongen inte har blivit vad Lewis Hamilton ville att den skulle vara, det kan vi konstatera. Det senaste citatet från Saudiarabien var att han såg fram emot att åka hem.

Därmed också att jag inte var så snett ute i mina tankegångar inför säsongen. Om fem timmar är det dags för race, då får vi se hur det slutar den här gången!

Text: Christer Hägglund
Foto: Peter Fox/Getty Images/Red Bull Content Pool

Christer Hägglund
Christer Hägglund
Fotograf och skribent som under åren 2017-2020 arbetat med drifting, men gärna fotograferar och skriver om de flesta grenar. Utgår ifrån Sundsvall och har Sundsvall Raceway och Mittsverigebanan som hemmabanor.

Related Articles

Våra Sociala Medier

1,230FansGilla
550FöljareFölj
90PrenumeranterPrenumerera
- Advertisement -spot_img
- Advertisement -spot_img

Senaste artiklarna