11 C
Sundsvall
tisdag, maj 17, 2022

Slutspurt på Silly season i Formel 1

Vintern är off season eller silly season i Formel 1, och även om alla förarplatserna är tillsatta så ser vi att teamen jobbar vidare med andra typer av förändringar, bland annat gällande sponsorer.

Med en årlig publik på ca 1,5 miljard är det såklart stora pengar i sponsor- och samarbetsavtal, där stora välkända varumärken syns tillsammans med mindre kända som vill göra sig ett namn.

Ferrari återanknyter till den spanska storbanken Santander. Det är ingen vågad gissning att detta beror på att det italienska teamet återigen har en spansk förare i form av Carlos Sainz Jr. Senaste samarbetet mellan Santander och Ferrari inleddes under Fernando Alonsos era i teamet. I pressreleasen anges att banken bland annat ska stötta Ferraris mål att vara koldioxidneutrala 2030. En av de framträdande sponsorerna förra året, Mission Winnow, saknas i årets lista, tillsammans med bland annat UPS.

Mästarna Red Bull Racing har knutit till sig några nya sponsorer, bland annat onlinepokerbolaget PokerStars. Kontraktet med PokerStars gäller under flera säsonger och företaget kommer att synas på den nya bilen och på föraroveraller. Man har även ett nytt samarbete med Poly, ett företag som levererar lösningar för videokonferenser. Poly kommer att förse Red Bull med så kallade videobarer med headset och bordstelefon för kommunikation.

– Ett världsmästerskapsvinnande Formel 1-lag består av hundratals människor som arbetar unisont, även om de ofta är tusentals mil ifrån varandra. Därför är det oerhört viktigt att vi har tydliga kommunikationslinjer inom alla områden av verksamheten, för att sammanföra hela vårt team, oavsett var de befinner sig i världen. Polys svit av ljud-, röst- och videolösningar kommer att hjälpa oss att hitta den konkurrensfördel vi behöver för att vinna, säger Christian Horner, vd för Red Bull Racing i ett pressmeddelande från Poly.

Mercedes fortsätter med Petronas och Ineos som sina två viktigaste partners, medan man tappar andra som Epson och Bose. Det senare har folkhumorn plockat upp som direkt orsakat av att teamchefen Toto Wolf slog sönder ett antal par hörlurar under säsongen när han var upprörd, med avslutningen av den sista deltävlingen i Abu Dhabi som crescendo.

Williams har kämpat hårt med att få betalt av sin tidigare sponsor Rokit, och ska enligt uppgift ha vunnit en stämning värd värd drygt 35 miljoner US-dollar mot bolaget, för att inte ha uppfyllt sina skyldigheter enligt avtalet från 2019.

Aston Martin har avslutat samarbetet med BWT, Best Water Technology, som funnits hos teamet sedan man hette Force India och Racing Point. Mest framträdande var företaget under Racing Point-tiden då bilarna hade en livery som helt dominerades av företagets rosa färg.

Alpine kopplas nu istället samman med BWT, mycket i och med ryktena om att Otmar Szafnauer flyttar från en position som teamchef hos just Aston Martin till Alpine, och att samarbetet med BWT har byggts genom Otmar. Alpines identitet skapades mycket med företagets blå färg och det ska i så fall bli intressant att se hur man lyckas ställa detta mot BWT:s, som det verkar, tydliga krav på att bilarna ska ha företagets rosa färg.

Det pratas fortfarande om energydrycksföretaget Rich Energy och deras eventuella ”återkomst” till Formel 1. Företaget signerade ett kontrakt med Haas för ett par år sedan, ett samarbete som redan mitt under den första säsongen gick i stöpet. Företagets exentriske ägare William Storey har sedan dess vid upprepade tillfällen uttryckt att företaget kommer tillbaka till F1, men inte hos vilket team.

Text: Christer Hägglund
Foto: Poly

Christer Hägglund
Christer Hägglund
Fotograf och skribent som under åren 2017-2020 arbetat med drifting, men gärna fotograferar och skriver om de flesta grenar. Utgår ifrån Sundsvall och har Sundsvall Raceway och Mittsverigebanan som hemmabanor.

Related Articles

Våra Sociala Medier

1,230FansGilla
550FöljareFölj
90PrenumeranterPrenumerera
- Advertisement -spot_img
- Advertisement -spot_img

Senaste artiklarna