5 C
Sundsvall
söndag, april 20, 2025

STCC först med 100% elektriska nationella mästerskap 2023

STCC blir från och med 2023 världens första 100% elektriska nationella touring car-mästerskap samtidigt som stadsrace gör comeback i mästerskapets kalender.

Foto: stcc.se

Inte nog med att de nya bilarna är 100% elektriska, bilarna är också de mest kraftfullaste STCC-bilarna någonsin, med 550 hästkrafter. De första 12 nya tävlingsbilarna byggs just nu inför 2023. samtidigt som denna nyhet kom ut så presenterade man även en populär återkomst av stadsrace i Helsingborg fram till och med 2025.

– Sedan STCC startades 1996 är elektrifieringen det enskilt viktigaste och största steget framåt för såväl STCC som skandinavisk motorsport – vi skriver historia i dag, säger Micke Bern, vd för STCC.

– Vi har tillsammans med nyckelpartners arbetat hårt med detta under flera år och nu är förutsättningarna här för att genomföra det på ett hållbart sätt. Vår grundfilosofi är att inspirera samhället till en hållbar omställning genom spektakulär elektrifierad racing. Att vi dessutom tillsammans med Helsingborg kan ta steget tillbaka till stadsbanorna är ytterligare ett styrkebesked som den här satsningen möjliggör.

Företaget EPWR bygger just nu de elektriska STCC-bilarna, som utvecklar 550 hästkrafter. Med den kraften så får bilarna en prestanda med 0-100 km/h under tre sekunder, samt en topphastighet nära 300 km/h.

En första del av 12 nya STCC-bilar är redan under produktion inför 2023.

– Hela samhället genomgår just nu en elektrisk revolution och nu blir STCC en del av utvecklingen tillsammans med EPWR, säger Emil Axelsson, EPWR.

– Motorsport är en stark drivande kraft i teknisk utveckling för bilindustrin och med elektrifieringen av STCC med EPWR tar vi steget tillbaka i framkanten av utvecklingen. Responsen vi hittills fått kring de nya STCC-bilarna från såväl nya som existerande partners har varit enormt positiv och vi har tveklöst en spännande era framför oss.

STCC har också skrivit ett treårskontrakt, med Helsingborgs stad där en helt ny stadsbana kommer att skapas centralt i hamnen. Datumet för 2023 är redan satt till 16-17 juni

– Vi är oerhört glada över att kunna välkomna STCC till Helsingborg samtidigt som de gör ett historiskt steg till elektriska tävlingsbilar. Detta är grundförutsättning för att kunna genomföra tävlingen och något som passar väl överens med vårt arbete kring omställningen till ett klimatsmart samhälle, säger Peter Danielsson (M), kommunstyrelsens ordförande i Helsingborg.

– STCC har tidigare tävlat framgångsrikt i städer som Göteborg och Stockholm och vi är oerhört motiverade att axla rollen som värd för den första stadstävlingen i STCC sedan 2017. Förutsättningarna för en riktig folkfest är solklara och vi arbetar tätt med STCC för att skapa bästa möjliga förutsättningar.

STCC-bilarna baseras på de senaste elektriska produktionsbilarna, som privatpersoner kan köpa och köra på vanlig väg. Dock så modifieras dessa för tävling, med säkerhetsutrustning, bromsar, stötdämpare och mycket mer. Tävlingsbilarna drivs av en elmotor på 550 hästkrafter i kombination med ett 45 kWh-batteri på 800 volt. Första modell att avslöjas är Tesla Model 3. Men vilka team som kommer att tävla med respektive bil, kommer avslöjas senare.

STCC:s mest framgångsrika kvinnliga racingförare Mikaela Åhlin-Kottulinsky är officiell utvecklingsförare för EPWR och varit med sedan första prototypen stod färdig 2018.

– De nya STCC-bilarna är sjukt roliga och utmanande att köra, de är som natt och dag jämfört med dagens tävlingsbilar, säger Mikaela Åhlin-Kottulinsky.

– Den höga effekten och den låga tyngdpunkten som batterierna ger gör att körkänslan är så nära formelbilar man kan komma, men med den fantastiska racingen som standardbilar ger kvar. Jag har länge trott på elektrisk racing och det är fantastiskt kul att vara med i utvecklingen sedan dag ett. Jag längtar verkligen till 2023!

Fler detaljer kring STCC 2023 kommer att publiceras löpande under året, samtidigt som STCC TCR Scandinavia 2022, gästar Skellefteå Drive Center Arena för deltävling 2 den 17-18 juni.

Text: Henrik Andersson
Bild: stcc.se

Följ oss gärna

1,802FansGilla
1,584FöljareFölj
116PrenumeranterPrenumerera
Henrik Andersson
Henrik Anderssonhttps://www.motorsportmagasinet.se
Fotograf och skribent som från 2010 fotat och skrivit om olika motorsporter, med drifting i fokus på allvar sedan 2014, fotograferar och skriver även om andra grenar. Utgår ifrån Heby och har rätt nära till GTR Motorpark samt Gelleråsen.

Related Articles

Våra Sociala Medier

1,802FansGilla
1,584FöljareFölj
116PrenumeranterPrenumerera
spot_img

Senaste artiklarna