12 C
Sundsvall
söndag, juni 30, 2024

Svenska framgångar under EM i Dragracing

Det var en spännande finaldag under Speedevents Internationals 2024. Två svenskar och en finländare bärgade hem både värdefulla mästerskapspoäng och första platsen i respektive EM klass.

Top Fuel

I kungaklassen Top Fuel visade Antti Horto finsk sisu och knep förstaplatsen framför Maltesen Duncan Micallef i finalen. Med en tid på 4.033s och 370 km/h förvaltade Horto arvet efter Anita Mäkelä väl. Micallef gjorde en rejält snabb repa i sin bye-run semi, 3.797 med 477 km/h. Något som var svindlande nära nuvarande Europarekord. Endast två hundradelar långsammare än Ida Zetterströms rekord från fjolåret. Snabbast på Tierp Arena är han i alla fall och ligger i topp på EM tabellen inför nästa deltävling i FIA European Dragracing Championship 2024. Susanne Callin blev utslagen redan i första semin av helgens vinnare Horto. Värt att nämna är ju att det är mycket som ska stämma när det ska framföras fordon med extremt mycket hästkrafter, Callin bjöd på fin underhållning för publiken och kliver upp på andra plats i totalställningen efter Micallef. Horto placerar sig på tredje plats i EM tabellen.

Top Methanol

Nordiskt rekord sattes i finalsvängen mellan team kamraterna och dragracing veteranerna Tony Bryntesson och Jonny Lagg. Efter en oerhört jämn repa slog Bryntesson till med en tid på 5.23s och med en hastighet på 436,5 km/h. Nytt nordiskt rekord i Top Methanol. Lagg hade förvisso en högre sluthastighet på 444.1 km/h men det är ju tiden på klockan som räknas och där blev det 5.364s. Lagg hade det kämpigt under kvalrundorna, och inte kommit iväg riktigt, men när det väl gällde under finaldagen så lossnade det rejält och NGK dragstern flög iväg under semin mot kvalettan Sandro Bellio som tyvärr fick slå av tidigt med sin funny car.  Efter denna deltävling utökade Bryntesson sin ledning i EM tabellen, följt av Bellio och Lagg.

Pro Stock

Mannen att slå denna helg var utan tvekan Jimmy Ålund, som kapade tiderna för nästan varje repa han körde. Ålund klev in i elemineringarna under söndagen som kvaletta, tätt följd av Robin Norén och Michael Malmgren. Mannen i den blå Camaron, Ålund tog sig fram till finalen utan större bekymmer, där han ställdes mot Malmgren i sin Pontiac. Dessvärre fick Malmgren lite bekymmer med att komma iväg i finalrundan. Ålund klockade in finalrepan på 6,539 och 342 km/h. Totalställningen i EM tabellen är identisk med helgens kvallista. Ålund i topp, med rejält försprång ner till Norén och Malmgren, på andra respektive tredje plats.

Pro Modified

Störst av EM klasserna denna helg sett till antalet deltagare var Pro Mod. Ett riktig näste av potentiella vinnare minst sagt. Inför söndagen låg nederländaren David Vegter som kvaletta tätt följd av Andres Arnover och Andreas Arthursson. Arnover som visat fin form under säsongen rödlyktade i E1. Medans både Vegter och Arthursson fajtade sig fram ganska ohotat till finalen. En final som slutade med Svenskt i topp då Arthursson slog ut Vegter med tiden 5.85s mot Vegters 6.04s i en riktigt spännande och tight final. Pro mod tabellen i EM efter två rundor består av Vegter på första plats, Jere Rantaniemi tvåa och Arthursson kliver in på tredje plats.

Summa summarum

Speedevents Internationals 2024 var kanske inte en fullträff vädermässigt, men sportsligt har de, 19300 personer, som besökte Tierp Arena bjudits på högklassig dragracing under fyra dagar. Där 217 tävlande hjälptes åt att producera 1114 tidkort under helgen.

 SpeedEvents som organisatör har tillsammans med Tierp Arena gjort ett fantastiskt jobb med tävlingarna. Visst kan det knorras lite ibland över att det får väntas i evigheter på att köra eller när man är uppkallad till start och plötsligt får vända tillbaka ner i depån, kaffet är för varmt och solen slutade skina. Trots allt har det dock varit övervägande positiva tongångar från de man pratat med under helgen. Atmosfären är svår att beskriva i ord och bild, men det har varit en härlig stämning både på läktaren, i depån och bakom kulisserna.

Nu ser vi framemot nästa EM tävling på Sveriges snabbaste dragracingbana, Summit Racing Equipment Internationals 2024 som går av stapeln 8-11 augusti. Vi på Motorsportmagasinet kommer vara på plats, det är du också, för världens snabbaste motorsport ska upplevas på plats.

Text: Henrik Lindberg
Foto: Henrik Lindberg

Related Articles

Våra Sociala Medier

1,230FansGilla
550FöljareFölj
112PrenumeranterPrenumerera
spot_img

Senaste artiklarna