1 C
Sundsvall
fredag, november 1, 2024

Ute och sladdar med PV:n och lyssnar på… noter.

Idag har vi fått stifta bekantskap med VM-vägarna på riktigt. Tre sträckor har vi kört och tagit oss i mål på samtliga. Dock var det onödigt nära att vi fick ta fram skyfflarna på SS2.

Även om detta var första tävlingsdagen så inleddes helgen för oss under onsdagen. Med en resa på 93 mil så var även det en utmaning. Vi kom hela 1km innan vi körde fast i snöovädret som satte klorna i södra Sverige. Annars så tuggade vi på och kunde sätta upp serviceplatsen på Nolia arena på kvällen.

Ett riktigt ruggigt väglag fick vi ta oss igenom. Då kändes Umeå långt borta.

Under torsdagen stod det recce på schemat. Vi fick då åka runt på tävlingsslingan med road book och noter i vanlig bil med begränsad hastighet. Detta för att se hur noterna känns, om det finns något som vi vill tillägga osv. Dessutom få stifta bekantskap med sträckorna. Vi blev överraskade att det svänger så pass mycket. Vi är vana vid de småländska skogarna och här kände vi oss bitvis riktigt hemma. Dock kantas sträckorna av 80cm höga snövallar vilket inte hör till vanligheterna för oss.

Ett fantastiskt vinterlandskap utanför Umeå.

Vi började tidigt att beta av sträckorna och läste igenom noter. För en icke invigd i detta så kanske det låter lite konstigt. Jag läser enligt siffersystemet, där alla svängar är graderade mellan ett och sex, där ett är skarpast. Har man kört Colin McRae Rally så har man stiftat bekantskap med detta. Lägg där till längdmått, öppnar, nyper, luckor osv. så får man en gedigen mängd information som skall ges till föraren på ett tydligt sätt i rätt tid. Även saker som betoningar och rytm är mycket viktig. Peace of cake. Detta samtidigt som föraren kör så snabbt som både han och bilen klarar av. Det kan onekligen bli ganska spännande.

En av sidorna i nothäftet

Idag har vi avverkat tre sträckor.

Vi inledde morgonen med Kroksjö. En sträcka som var bökig, på ren småländska. Snabba partier varvades med vägar som var förvånansvärt uppkörda. Det var mest att lägga sig i spåren och åka.

PVn innan starten.

SS2, Kamsjön var av annan karaktär. Bättre vägar, många tempoväxlingar. Här höll vi på att bli kvar. Under reccen så märkte vi av ett gupp som var lite elakt. Det noterade vi extra i noterna. Dock kom vi i ganska hög fart över guppet, vilket gjorde att PVn bottnade och vi for först upp i luften och landade i snövallen på vänster sida. Martin höll stumt och rattade emot. Helt plötsligt satt vi i snövallen på höger sida, i rätt väderstreck och med hjulen i backen. Ett mirakel. I med backen och vidare med totalt igenimmad ruta. Detta gjorde att vi tappade en hel del tid.

Sista sträckan var Sävar. En rytmisk sträcka som vart en bra avslutning på dagen.

I vår klass ligger vi nu tvåa inför morgondagens tre sträckor.

I WRCs huvudklass leder nu Thierry Neuville före Kalle Rovanperä och Elfyn Evans.

Thierry Neuville på SS7

Text: Mattias Laago
Foto: Mattias Laago

Följ oss gärna

1,802FansGilla
1,506FöljareFölj
113PrenumeranterPrenumerera
Mattias Laago
Mattias Laago
Videograf och skribent som varit aktiv inom motorsporten sedan 2004. Brinner för att förmedla känslan från eventen.

Related Articles

Våra Sociala Medier

1,802FansGilla
1,506FöljareFölj
113PrenumeranterPrenumerera
spot_img

Senaste artiklarna