3.9 C
Sundsvall
lördag, oktober 16, 2021

Vallåkraträffen 2021

Vallåkraträffen är ju sedan länge känt som Sveriges största Volvo-träff. Det är fortfarande ofantligt mycket Volvo bilar, men även extremt mycket andra fina byggen i alla dess stilar.

I år var där ingen körning i eller uppvisning som det brukar vara, istället var show and shine på flygrakan som var väldigt Corona-vänligt. De hade satt upp staket runt show and shine och hade begränsat med människor just där inne pga flest antal människor brukar röra sig där.

Det var grymt bra stämning på plats med mycket montrar, hoppborgar, till och med vaccination på plats och bra blandning på bilarna. Så det finns verkligen något som alla gillar oavsett om du är stance fanatiker till Volvo-entusiast eller älskar STCC.

En Volvo som verkligen drog till sig blickar var Rasmus Engström’s V90 från 2017 som för det första är om ombyggd till till Rdesign utvändigt med luftfjädring, och så som vi känner han så kan man inte hålla det där. Utan självklart måste ju Rasmus ta det till nästa nivå och göra den till första breddade V90 i världen. Dessutom har han gjort formerna till breddningen själv med fogskum, spackel och fruktansvärt många timmar i garaget som sedan är lackerad i nardy Grey. Den är nu 7 cm bredare bak på varje sida och 4,5 cm bredare fram på varje sida och för att fylla ut det kör han 11” breda Watercooledind JB1 concave.

Louise Jahrl var även där med sin rosa Supra mk4 som blivit väldigt uppmärksammad som nyligen är folierad ljus rosa och sänkt med coilovers än, men luftfjädring lockar väldigt mycket tillsammans med ljudbygge och lite finjusteringar på utsidan. Som nu efter Vallåkraträffen fick blodad tand och åkte och köpte nya fälgar!

Sen har vi Adam Ström som egentligen skulle haft dit båda sina bilar, men en däckexplosion på motorvägen gjorde att Porschen fick bli hemma. Men hans totalrenoverade Corvette Stingray från -73 med 350 v8 hade han på plats. I stort sett allt man kan göra är gjort med den, den är nylackerad, detaljerna är omkromade, omklädd inredning från beige till svart och såklart byggt egen luftfjädring och ett par riktigt trevliga 16” salladshooters som är steppade upp till 18”. Utsidan har han satt dit ett R34 Nismo luftintag och frontspoilern är tillverkad av en Honda crv stötfångare som smälter in så löjligt bra.

Sen har vi en bil som verkligen får alla att tappa hakan, det ytterligare ett helt galet bygge av ingen mindre än Jim Björk som premiärvisade den på Ultrace i Polen för några veckor sedan men första gången i Sverige nu på Vallåkra. Det är en Corvette C4 som är JDM inspirerad med ett helt egen designat breddningskit som för övrigt slog extremt stort i bland annat USA. Vilket gjort att Jim valde att börja producera det i en mindre skala vilket inte räckte så nu jobbar han på att skala upp produktionen.

Den stod klar förra våren inför Elmia, då var den static med coilovers. Nu har han precis modifierat ihop ett luftfjädrings system med delar från Airlift och ta technix och diverse delar som streettrends hjälpt till att plocka ihop efter att Jim tröttnat på köra sönder något varje gång han har den ute. Sen i övrigt så som ni ser är det extremt mycket custom tillverkade detaljer på bilen på ut och insida. Även fälgarna är ett custombygge av fälgfixarna som är ett par Advan sa3r som blev 11×18 och 13×18 som aldrig tillverkades i dessa specs.

Text: Oscar Malmlund
Foto: Oscar Malmlund

Related Articles

Våra Sociala Medier

1,230FansGilla
550FöljareFölj
81PrenumeranterPrenumerera
- Advertisement -spot_img

Senaste artiklarna