12 C
Sundsvall
måndag, september 4, 2023

Vissa zoner måste köras med enbart el i rally vm 2022

Årets säsong börjar gå mot slutet, en turbulent säsong på många sätt med event som blivit stoppade/flyttade och annat bök. Men vi tar och tittar in i framtiden istället, det kommer bli en del förändringar till säsongen 2022.

Det är en deltävling kvar i årets Rally VM, Rally Itlien den 19-21 November. Efter den så kommer teamen att intensifiera utvecklingen av framtidens rallybilar, de såkallade hybridbilarna som har både eldrift och vanlig bränsledriven motor.

Men nästa år säsong ger också lite kurvbollar till utvecklarna av bilarna. FIA har bestämt att vissa zoner under ett rally måste köras på ren eldrift, alltså så måste hybridbilen ha en såpass kraftiga elmotor med batteri, så den klarar enbart eldrift i en större utsträckning en vad som först planerades.

FIA meddelade att dessa zoner kommer finnas vid transportsträckor till serviceplats, i städer. Vilka zoner och längden av dessa HV sträckor bestäms i samråd med arrangören och wrc inför varje rally. Man ger arrangören uppdraget att anpassa detta efter hur det ser ut just hos dem.

Skulle nu ett team inte kunna aktivera eldriften pga tekniska svårigheter/fel så måste teamet kontakta tävlingsledningen innan de åker in i den zonen. Detta kan sedan bli ett föremål för bestraffning av föraren/bilen.

En annan utveckling som jag (skribenten) ser som positiv utveckling, om den nu används fullt ut och faktiskt funkar. Varje WRC klass hybridbil skall utrustas med en kamera typ dashcam, som då kommer hjälpa FIA säkerhets ansvarige Michele Mouton, för att kunna identifiera osäkra platser där publik kan stå.

Det jag känner är att ska detta funka så måste arrangören ha ett stort gäng funktionärer som kan snabbt hantera en sådan situation och vara på plats för att mota bort publik och skapa en säker sträcka. Men utvecklingen är bra och jag välkomnar detta.

Text: Henrik Andersson
Bild: wrc.com

Henrik Andersson
Henrik Anderssonhttps://www.motorsportmagasinet.se
Fotograf och skribent som från 2010 fotat och skrivit om olika motorsporter, med drifting i fokus på allvar sedan 2014, fotograferar och skriver även om andra grenar. Utgår ifrån Heby och har rätt nära till GTR Motorpark samt Gelleråsen.

Related Articles

Våra Sociala Medier

1,230FansGilla
550FöljareFölj
112PrenumeranterPrenumerera
spot_img

Senaste artiklarna